مسعود رضا طاهری - دلار استرالیا ۱۰۰تومان ارزان شد.

بهای هر دلار استرالیا در بازار داخلی ارز با ۱۰۰تومان کاهش طی یک روز به بهای ۶۰۰ تومان عرضه شد. دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا در سال ۲۰۰۸ در حدود ۲۶درصد و در مقابل ین ژاپن نزدیک به ۳۶درصد از ارزش خود را از دست داده است.

طی ۶ ماه گذشته ارزش دلار استرالیا در مقابل سایر ارزهای عمده بدترین شرایط را تجربه کرده است. ارزش دلار استرالیا هنوز به بیش از ۸۰درصد ارزش دلار آمریکا نرسیده است. مدت‌های مدیدی نرخ دلار استرالیا در بازار داخلی اگر چه برابری نامناسبی در مقابل دلار آمریکا داشته اما به دلیل افزایش تقاضای داخلی، مهاجرت زیاد ایرانیان به ویژه تحصیل کردگان و مسافران به این کشور در حد ۷۲۰تومان معامله می‌شد. طی یک هفته گذشته این رقم به ۶۰۰تومان کاهش یافته است. از جمله دلایل افت ارزش دلار استرالیا می‌توان به کاهش نرخ بهره آن از حد ۸درصد به ۲۵/۵درصد اشاره کرد. انتظار می‌رود تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۹ (اواخر خرداد سال ۸۸) نیم درصد دیگر از نرخ بهره‌ کلیدی دلار استرالیا کاسته شود.

برابری دلار استرالیا در مقابل دلار آمریکا طی هفته گذشته ۶/۲درصد از ارزش خود را از دست داد. برابری آن ممکن است به حد ۶۴ سنت از دلار آمریکا تا پایان ماه دسامبر برسد و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۰۹ به ۶۸سنت برسد.

شاخص اصلی بورس استرالیا S&P/ASX INDEX طی سال‌جاری میلادی ۴۲درصد افت داشته است. شرکت BHP BILLITON LTD بزرگ‌ترین شرکت معدنی این کشور در پی تعلل شرکت STEEL MILLS چین از سفارش سنگ‌آهن از این کشور، به دلیل کاهش تقاضا، در حدود ۳۶درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

پدیده CARRY TRADE که خرید ارزهای بیشتر بازده توسط ین استقراضی ژاپن نامیده می‌شود، به دلیل افت نرخ بهره در استرالیا تا حد زیادی مطلوبیت خود را از دست داده است.

با این حال پیش‌بینی شده است ارزش دلار استرالیا با ایجاد تغییراتی در نظام اقتصادی چین با تزریق ۵۸۶میلیارد دلار به بازارهای اقتصادی این کشور به زودی به رونق بهتری دست یابد. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا است.