معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر کار و امور اجتماعی از کاهش ۷۰‌هزار‌میلیارد تومانی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید حاجی عبدالوهاب در جمع خبرنگاران در محل وزارت کار و امور اجتماعی، افزود: برنامه دولت با توجه به لایحه طرح تحول اقتصادی به مجلس ارائه شده که در آن چارچوب پیش‌بینی تعدیل قیمت و هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد.

وی افزود: بر اساس این طرح یک بخش از یارانه‌ها برای حمایت از تولید و کمک به ماندگاری تولید و خدمات دارای مزیت نسبی در کشور در حد ۱۵‌درصد اختصاص می‌یابد، همچنین ۲۵‌درصد از یارانه‌ها برای هزینه‌های دولت که افزایش قیمت می‌یابد و ۶۰‌درصد نیز برای یارانه خدمات اجتماعی، بیمه‌ها و یارانه نقدی برای جبران قدرت خرید مردم در نظر گرفته می‌شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر کار گفت: نقدینگی بانک‌ها با اجرای این طرح کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه افزایش خواهد یافت و اگر قیمت نفت تغییر کند، در لایحه پیش‌بینی شده که از نوسان قیمت نفت کمترین آسیب به اقتصاد وارد نشود.

حاجی عبدالوهاب افزود: دولت از مجلس اجازه می‌گیرد، با روش کنترل یارانه و پیش‌بینی مالیات بر اقلام و کنترل قیمت در مواردی با دادن یارانه قیمت کنترل و از نوسان شدید قیمت جلوگیری ‌شود.

وی افزود: تسهیلات بنگاه‌های زودبازده تغییر نمی‌کند و برای سال جاری ۷‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌ها به بانک‌ها ابلاغ شده است.

حاجی عبدالوهاب با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۷ و ۸۸ باید ۵۰‌درصد منابع بانکی به بنگاه‌های کوچک و زودبازده کارآفرین اختصاص می‌یافت، گفت: در عمل با مشکلات بحران مالی جهانی و فشار به بانک‌ها به جهت تحریم و مشکلات تورمی در عمل ۵۰‌درصد سهم تسهیلات این بنگاه‌ها اختصاص نیافت.

معاون وزیر کار افزود: در حالی که سال گذشته

تسهیلات بانک‌ها ۱۶۱‌هزار‌میلیارد تومان بود، این رقم با سیاست‌های انقباضی در سال جاری به ۹۱‌هزار‌میلیارد تومان کاهش یافت.

وی در مورد حضور نیروهای خارجی بدون مجوز کار در کشور گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی برنامه صدور

مجوز رسمی کار برای اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، اجرا می‌شود. همچنین با اتباع خارجی که غیرمجاز وارد کشور می‌شوند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

حاجی عبدالوهاب در پاسخ به اینکه چگونه برخی می‌گویند بحران‌های جهانی بر اقتصاد کشور آسیب نداشته و شما از مشکل تحریم بانک‌ها صحبت می‌کنید، گفت: این گونه نیست که بحران جهانی و تحریم‌ها هیچ اثری نداشته، اما به نسبت اقتصاد سایر کشورها اقتصاد ایران کمترین آسیب را از این محل دیده است.

حاجی عبدالوهاب در مورد بیکاران جویای کار گفت: با ثبت‌نام از طریق سایت بازار اشتغال بدون پرداخت هزینه جویندگان کار در آن نام‌نویسی می‌کنند و بنگاه‌هایی که این افراد را به کار بگمارند از یارانه‌های دولت برخوردار می‌شوند.

معاون وزیر کار با اشاره به قانون برنامه چهارم گفت: پیش‌بینی شده بود در طول این مدت ۱۰۰‌هزار نفر نیروی متخصص به خارج از کشور اعزام شوند اما با توجه به اینکه تعداد وابسته‌های کار ایران در خارج از کشور در حد ۱۰ مورد و اندک بوده و کاریابی‌های داخلی نسبت به اعزام نیروی متخصص کمتر فعالیت داشته‌اند، این هدف محقق نشده است.

حاجی عبدالوهاب گفت: در نظر است کاریابی‌های داخلی به طور مستقیم با کاریابی‌های خارجی تعامل داشته و نسبت به اعزام نیرو به خارج از کشور و افزایش صادرات خدمات مهندسی اقدام کنند.

وی گفت: آیین‌نامه جدید کاریابی‌ها مبنی بر قانون کار، قانون برنامه چهارم، سند چشم‌انداز و قانون شورای عالی اشتغال تدوین می‌شود و نگاه دولت به کاریابی‌ها دگرگون خواهد شد.

حاجی عبدالوهاب افزود: همچنین دولت برای انجام خدمات از نیروهای خرید خدمت معرفی شده توسط موسسات کاریابی استفاده خواهد کرد.

معاون وزیر کار در مورد آخرین وضعیت اصلاح قانون کار گفت: اصلاحات در کمیسیون اجتماعی دولت جمع‌بندی شده و به زودی این لایحه از طرف دولت برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.