برنامه‌ای برای افزایش وام مسکن وجود ندارد

رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن گفت: رویکرد دولت در حال حاضر توجه به ساخت‌و‌ساز است و در شرایط فعلی دولت و سیستم بانکی به این نتیجه رسیده‌اند که سقف وام ۱۸میلیونی خرید مسکن تغییری نداشته باشد.

در عین حال حسن کاری، مدیرعامل بانک مسکن نیز با تایید این نظر گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش سقف وام مسکن نداریم.

فرید جلالی عزیزپور نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: طبق آمارهای موجود در ۵ سال آینده باید در سطح کشور ۶ تا ۷میلیون واحد مسکونی احداث شود تا بتواند جوابگوی کمبود تقاضای مسکن در کشور باشد.

وی ادامه داد: رویکرد دولت،بانک مرکزی و بانک مسکن این است که منابع مالی به سمت تولید و افزایش عرضه مسکن هدایت شود تا در وهله اول جوابگوی تقاضای موجود مسکن و سپس با افزایش عرضه در جهت کاهش قیمت مسکن و توانمندسازی تقاضا گام برداشته شود.

وی تاکید کرد: رویکرد دولت و سیستم بانکی در حال حاضر توسعه ساخت‌و‌ساز مسکن برای پاسخگویی به تقاضای بالای مسکن است.

جلالی عزیزپور ادامه داد: باتوجه به تحولات جمعیتی در دهه ۶۰ و رسیدن این افراد به سن ازدواج در حال حاضر، نیاز به پاسخگویی مسکن و توسعه ساخت‌و‌ساز این افراد از سوی دولت یک کار بزرگ و قابل تحسین است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش سقف وام خرید مسکن وجود ندارد، گفت: بازار مسکن بازار بسیار حساسی است؛ بنابراین برنامه‌ای از سوی بانک مرکزی و بانک مسکن برای افزایش سقف وام ۱۸میلیون تومانی خرید مسکن وجود ندارد.

رییس اداره طرح و برنامه‌ بانک مسکن افزود: در اوضاع و احوال کنونی دولت و سیستم بانکی به این نتیجه رسیده که سقف وام ۱۸میلیونی خرید مسکن تغییری نداشته باشد؛ چرا که رویکرد دولت در حال حاضر توجه به ساخت‌و‌ساز است.

وی تاکید کرد: شاید افزایش سقف وام خرید مسکن در وهله اول از لحاظ درآمدی و ریالی به نفع بانک مسکن باشد، اما در حال حاضر توجه و اعطای وام به ساخت‌و‌ساز ضرورت بیشتری دارد.

جلالی عزیزپور در پاسخ به اینکه افزایش سقف وام مسکن نیز به تقاضای مسکن پاسخ می‌دهد، تصریح کرد: درست است که در وضعیت فعلی باید به تقاضای مسکن نیز پاسخ دهیم، اما اگر سقف وام خرید مسکن افزایش یابد قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد.