آمارهای بانک مرکزی نشان می‌‏دهد روند خروج سپرده‌‏های بخش خصوصی از بانک‌‏های دولتی شتاب گرفته و در مقابل بانک‌‏های خصوصی توانسته‌‏اند منابع بیشتری از بخش خصوصی به عنوان سپرده جذب کنند. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در چهار ماه نخست سال جاری میزان سپرده‌‏های بخش خصوصی در بانک‌‏های دولتی ۲/۹تریلیون ریال کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، میزان سپرده‌‏های بخش خصوصی در بانک‌‏های تجاری دولتی در پایان سال گذشته یک هزار و ۶۲‌تریلیون ریال بود که در پایان تیرماه به یک هزار و ۵۳‌تریلیون ریال رسید.

در همین حال آمارهای موجود نشان می‌‏دهد میزان سپرده‌‏های بخش خصوصی در بانک‌‏های تخصصی دولتی از ۲۰۱‌تریلیون ریال در پایان سال ۸۶، به ۵/۱۹۸‌تریلیون ریال در پایان تیرماه ۸۷ رسید که بیانگر کاهش ۱/۳تریلیون ریالی سپرده‌‏های بخش خصوصی در این بانک‌‏ها است.

در مقابل، میزان سپرده‌‏های بخش خصوصی در بانک‌‏های خصوصی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی به طور قابل‌ملاحظه‌‏ای افزایش یافته است به طوری که میزان این سپرده‌‏ها از ۸/۲۹۵‌تریلیون ریال در پایان سال گذشته به ۴/۳۲۳‌تریلیون ریال در پایان تیرماه سال جاری رسیده است که نشان می‌دهد بخش خصوصی به بانک‌‏های خصوصی بیش از بانک‌‏های دولتی اعتماد کرده و انتقال سپرده‌‏ای میان این بانک‌‏ها صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در چهار ماه نخست سال جاری میزان سپرده‌‏های بخش خصوصی در بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی به میزان ۶/۲۷تریلیون ریال افزایش نشان می‌‏دهد که بیانگر این موضوع است که این نهادهای غیر‌دولتی پولی نه تنها توانسته‌‏اند سپرده‌‏های خارج شده از بانک‌‏های دولتی را به سوی خود جلب کنند، بلکه در جذب سپرده‌‏های جدید نیز موفق عمل کردند.

در مجموع می‌‏توان گفت در چهار ماه نخست سال جاری سهم بانک‌‏های تجاری و تخصصی دولتی از سپرده‌‏های خصوصی به ترتیب ۲/۱ و ۳/۰درصد کاهش یافته است و در مقابل سهم بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از این سپرده‌‏ها ۵/۱درصد افزایش یافته است.

افزایش سهم بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از سپرده‌‏های بخش خصوصی در پایان تیرماه، سهم بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از سپرده‌‏های بخش خصوصی به ۵/۲۰درصد رسید.

سهم بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از سپرده‌‏های بخش خصوصی در تیرماه سال ۸۵ حدود ۵/۱۳درصد بوده است. بر اساس این گزارش، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌‏دهد در تیرماه سال جاری سهم بانک‌‏های تجاری از سپرده‌‏های بخش خصوصی ۷۱ درصد، سهم بانک‌‏های تخصصی ۵/۱۵درصد و سهم بانک‌‏های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از این سپرده‌‏ها ۵/۲۰درصد بوده است.