فاطمه بهادری

متقاضیان دریافت تسهیلات ساخت مسکن می‌توانند با افتتاح یک حساب مشترک از سقف تسهیلات ۳۰میلیونی بر روی یک پلاک برخوردار شوند. براین اساس متقاضیانی که صاحب یک زمین مشترک هستند، می‌توانند با افتتاح یک حساب مشترک، از سقف وام ۳۰میلیون تومانی برای ساخت واحد مسکونی مشترک خود استفاده کنند.در عین حال متقاضیان ساخت واحد مسکونی می‌توانند با افتتاح حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن بانک مسکن تا سقف ۳۰۰میلیون ریال برای هر واحد از تسهیلات ساخت واحد مسکونی بانک مسکن برخوردار شوند.

میزان سپرده‌گذاری برای استفاده از سقف تسهیلات ساخت مسکن، ۱۵میلیون تومان برای یکسال است.

دریافت‌کنندگان تسهیلات ساخت مسکن می‌توانند پس از پایان قرارداد مشارکت مدنی، سهم بانک را به صورت اقساطی و طبق ضوابط بانک بازپرداخت کنند. از دیگر مزایای حساب پس‌انداز ساخت مسکن، استفاده از امتیاز متعلقه برای ساخت مجتمع‌های مسکونی است به گونه‌ای که دارندگان این حساب می‌توانند با تجمیع امتیاز متعلقه به حساب‌های خود راسا یا طی قرارداد سه جانبه از تسهیلات مورد نظر برای ساخت مجتمع‌های مسکونی و همچنین بازپرداخت اقساطی سهم‌الشرکه بانک بهره‌مند شوند. به این معنا که دارندگان حساب‌های پس‌انداز ساخت مسکن که واجد شرایط باشند، می‌توانند از سقف تسهیلات بر روی یک زمین مشترک و برای چند واحد مسکونی بهره‌مند شوند.

به گفته فرید جلالی عزیزپور، مدیر طرح و برنامه بانک مسکن اگر فردی مبلغ چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای دریافت وام ۳۰میلیون تومانی مسکن در بانک سپرده‌گذاری کند بعد از حدود سه سال می‌تواند این وام را دریافت کند.

انتقال وام ساخت به خارج از تهران نیز امکان‌پذیر است؛ چراکه این وام به هیچ وجه قابل‌خرید و فروش نیست و به راحتی حساب شخصی به شعبه شهرستان منتقل می‌شود. اقساط این تسهیلات نیز به زمان پایان کار بستگی دارد.

همچنین بنابر اظهارات مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، پس از اتمام ساخت، وام‌گیرنده باید پنج میلیون تومان را به صورت نقدی با بانک تسویه حساب کند. میزان اقساط این تسهیلات نیز با توجه به سقف ۲۵۰میلیون ریال تقسیط و با مدت بازپرداخت ۱۲ساله (حداکثر مدت بازپرداخت اقساط) در حدود ۳۰۰هزار تومان است.

نرخ سود تسهیلات با سپرده بانک مسکن براساس زمان دریافت تسهیلات و مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت خواهد بود. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ۱۱درصد است.

از آنجایی که افتتاح حساب برای دریافت تسهیلات ۳۰میلیونی ساخت مسکن از ۱۶مهرماه سال جاری اجرایی شده است، آن دسته از مشتریانی که دارای حساب صندوق پس‌انداز مسکن فعلی (برای خرید مسکن) در بانک مسکن هستند، می‌توانند با افتتاح حساب جدید صندوق پس‌انداز ساخت مسکن و گذشت حداقل مدت سپرده‌گذاری‌ طبق شرایط و ضوابط این حساب با تجمیع دو امتیاز دو حساب خود از سقف تسهیلات ساخت واحد مسکونی بهره‌مند شوند.

متقاضیانی که شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن را نیز احراز کرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات ساخت مسکن بهره‌مند شوند. اما اگر این متقاضیان بخواهند از سقف ۳۰میلیونی تسهیلات استفاده کنند باید یک حساب سپرده ساخت مسکن نیز به میزان ۱۲میلیون تومان افتتاح کنند تا پس از طی شدن دوره انتظار از سقف تسهیلات بهره‌مند شوند.