افت شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در آلمان قیمت طلا را کاهش داد

گروه بازار‌پول - تبعات انتشار خبر تزریق دلار به اقتصاد چین و خبر شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در آلمان منجر به کاهش ۱۷دلاری بهای جهانی طلا شد.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل آنی با ۱۷دلار کاهش نسبت به روز دوشنبه به حد ۷۴۵دلار بازگشت. نرخ طلا روز دوشنبه برای مدت کوتاهی تا حد ۷۶۲دلار بالا رفت.

خبر تزریق ۵۸۶میلیارد دلاری دولت چین به اقتصاد این کشور برای مقابله با بحران مالی غرب روندی صعودی را متوجه قیمت طلا کرد. کاهش ارزش دلار و حرکت بازار به سمت ارزهای بیشتر بازده نتیجه این خبر بود. بی‌شک تبعات آینده این خبر به صورت موج جدیدی از کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه پدید خواهد آمد. همزمان انتشار خبر افت شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در آلمان موجب رشد مجدد دلار و افت ارزش یورو شد و قیمت طلا سیر صعودی خود را به سرعت تغییر داد تا جایی که روز گذشته تا ساعت ۱۵نرخ هراونس طلا به حد ۷۴۵دلار بازگشت. زوج یورو و دلار با نرخ طلا طی یک سال گذشته ارتباط قوی‌تری یافته است. سال گذشته این پیوستگی تا حد ۵۳/۰ واحد بود در حالی این رقم تا حد ۶/۰ در سال میلادی جاری افزایش یافته است. نرخ انواع سکه بهارآزادی روز گذشته با وجود این نوسانات تغییر خاصی نداشت در حالی که در بازار ارز یورو، پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا به ترتیب ۳تومان، ۱۰تومان، ۸تومان و ۷تومان کاهش قیمت داشتند در حالی که دلار آمریکا ۲تومان گران‌تر شد.