دریافت چندین تقاضای تاسیس بانک خارجی در ایران

عکس: آکو سالمی

معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی بحران مالی غرب را زمینه‌ساز ورود بانک‌های خارجی به ایران توصیف کرد و گفت: بر این اساس در ماه‌های گذشته تقاضاهای متعددی از سوی کشورهای خارجی برای تاسیس بانک به بانک مرکزی ارائه شده است.

حمیدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بروز بحران مالی در اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکایی، اظهار داشت: در حال حاضر فضای بسیار مناسبی برای جذب سرمایه‌های خارجی در کشور ما ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یکی از فرصت‌هایی که هم‌اکنون به شدت مورد استقبال قرار گرفته، ایجاد شعبه توسط بانک‌های خارجی یا تاسیس بانک توسط دیگر کشورها است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در ماه‌های گذشته تقاضاهای متعددی مبنی بر افتتاح شعب بانک‌های خارجی یا تاسیس بانک خارجی در ایران، به بانک مرکزی ارائه شده است.

وی به آغاز به کار رسمی بانک ایران و اروپا در ایران اشاره کرد و گفت: این مورد تنها یکی از موارد متعددی بود که وارد مرحله اجرایی شد و بعد از آن نیز تقاضاهای بسیاری برای انجام امور بانکی در کشور وجود داشته است.

به گفته معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی تا پیش از ابلاغ قانون اصل ۴۴ چنین فرصتی در اقتصاد ایران وجود نداشت، ولی با ابلاغ قانون مذکور این مانع قانونی رفع شده و بانک‌های خارجی می‌توانند در ایران حضور پیدا کنند.

پورمحمدی بروز بحران مالی در غرب را یک فرصت مناسب برای اقتصاد ایران دانست و فضای ایجاد شده را بسیار مطمئن و با ریسک بسیار پایین توصیف کرد و گفت: بانکداران دنیا به خصوص بانک‌هایی که تمایل به انجام عملیات بانکداری اسلامی دارند می‌توانند با ورود به ایران از این فرصت مطلوب استفاده کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: علاوه بر این شرایط ایجاد شده در مجموعه بانکی ایران بستر بسیار مناسبی برای سپرده‌گذارانی که می‌خواهند سپرده‌های خود را در بانک‌های اسلامی قرار دهند، ایجاد کرده است.

تامین مالی طرح‌های نیمه‌تمام در کارگروه تولید اولویت‌بندی شد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تامین منابع طرح‌های نیمه تمام با هدف حل مشکل نقدینگی بانک‌ها خبر داد و گفت: کارگروه تولید اولویت کلیه طرح‌های نیمه تمام را برای دریافت تسهیلات بانکی نهایی کرد.

حمید پورمحمدی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با برنا، درخصوص آخرین اقدامات کارگروه بررسی مشکل نقدینگی بانک‌ها افزود: این کارگروه با هماهنگی وزارت صنایع و معادن در آخرین اقدام خود تحت عنوان کارگروه تولید،طرح‌های نیمه تمام بانک‌ها را شناسایی واولویت‌بندی آن‌ها را نهایی کرد.

وی با اشاره به اولویت‌بندی بانک‌ها برای تامین منابع مورد نیاز از سوی کارگروه یاد شده اظهار داشت: بر این اساس منابع اجرای طرح نیمه تمام توسط بانک‌ها تامین شد و براساس اولویت بندی پرداخت می‌شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح‌هایی که برای ادامه تولید و حفظ اشتغال به خرید مواد اولیه و سرمایه در گردش نیاز دارند را به عنوان مهم‌ترین اولویت این کارگروه اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این طرح‌ها تامین مالی شده و مابقی نیز در حال امکان‌سنجی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مجازات‌های پولشویی در کشور گفت: زمانی از پولشویی سخن گفته می‌شود که رفتار مجرمانه‌ای در گوشه‌ای شکل گیرد.

پورمحمدی با بیان این که هم‌اکنون برای جرایمی‌ از این قبیل مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است ادامه داد:براساس قانون جدید، پولشویی به عنوان یک جرم اصلی تلقی می‌شود.

به گفته وی براین اساس افرادی که مرتکب جرم پولشویی می‌شوند، طبق قانون به عنوان دو جرم اصلی و تبعی با آن‌ها برخورد می‌شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه قانون پولشویی را جلوگیری از ورود پول‌های ناشی از رفتار مجرمانه در شبکه پولی کشور اعلام کرد.