مدیرعامل بانک کشاورزی از صدور مجوز بانک مرکزی برای اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک کشاورزی به بنگاه‌های زودبازده بخش کشاورزی خبر داد.

محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه برای این فصل از کار کشاورزی ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده، گفت: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در کشور براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک کشاورزی و معاونت آب و خاک و امور زیربنایی وزارت جهاد کشاورزی امضا و به استان‌ها نیز ابلاغ شده است، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات خشکسالی و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانک کشاورزی برای آبیاری تحت فشار اختصاص می‌یابد.

طالبی افزود: با توجه به اعتبار اختصاص یافته برای طرح‌های آبیاری نوین و تحت فشار و محاسبه میانگین هزینه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در یک هکتار، با این رقم حدود ۲۲۰ هزار هکتار مزرعه زیر پوشش طرح نوین آبیاری قرار می‌گیرد. مدیرعامل بانک کشاورزی بیان کرد: این تفاهم‌نامه به امضای بنده و آقای دکتر اجلالی، معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی رسیده و به بانک‌های استانی و سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان ابلاغ شده است. طالبی در مورد نرخ تسهیلات یاد شده گفت: این نرخ‌ها بسته به نوع عملیات آبیاری متفاوت است و بخشی از آنها دولتی بوده که دارای یارانه تسهیلات است و یک بخش نیز توسط خود کشاورز اجرا می‌شود که با کمک‌های بلاعوض دولت همراه می‌شود، اما در مجموع میانگین نرخ سود منابع مورد استفاده کشاورزان هشت درصد خواهد بود. وی گفت: این منابع به صورت تلفیقی، با یارانه سود و به صورت کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.