گروه بازار پول-رسیدگی به اختلافات نمایندگان و شرکت‌‏های بیمه‌‏ای در رابطه با مقررات و قرارداد نمایندگی‌‏ها بر عهده هیات سه‌نفره‌‏ای مرکب از نمایندگانی از بیمه مرکزی ایران، سندیکای بیمه‌‏گران ایران و انجمن‌‏های صنفی نمایندگان بیمه گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی ایران، تصمیمات این هیات به صورت مکتوب و مستدل صادر شده، با اکثریت آرا، قطعی و لازم الاجرا است و حداکثر ظرف ۱۵ روز توسط بیمه مرکزی ایران به طرفین ابلاغ خواهد شد.

حداکثر مدت رسیدگی به هر پرونده اختلاف، ۲ ماه از زمان وصول آن است. دبیرخانه هیات در بیمه مرکزی است و شرکت‌‏های بیمه موظف شده‌‏اند تخلفات نماینده و شکایت واصله از عملکرد او را در کمیته رسیدگی به تخلفات نماینده و با حضور نماینده انجمن صنفی نمایندگان شرکت بیمه رسیدگی کنند.

ماده بیست و سوم آیین‌‏نامه تنظیم امور نمایندگی به کمیته رسیدگی به تخلفات اجازه داده است که در صورت احراز تخلف نماینده، تصمیمات «تذکر کتبی به نماینده»، ایجاد محدودیت در اختیارات تفویضی شامل «مجوز بازدید و صدور بیمه‌‏نامه»، «کاهش میزان کارمزد نماینده در یک یا چند رشته بیمه به مدت حداکثر شش ماه»، «تعلیق فعالیت نماینده در یک یا چند رشته بیمه به مدت حداکثر شش ماه» و در نهایت «لغو پروانه فعالیت» را اتخاذ کنند.

در صورتی که تصمیم بر لغو پروانه فعالیت باشد، این تصمیم ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن به نماینده با درخواست کتبی وی قابل تجدید نظر است، ولی تصمیمات کمیته در سایر موارد قطعی و لازم‌الاجرا است.

این آیین‌‏نامه آورده است که در صورتی که پروانه فعالیت نماینده‌‏ای با تصمیم کمیته لغو شود، این شخص می‌‏تواند حداقل تا مدت یک سال پس از لغو پروانه، به عنوان نماینه بیمه در هر یک از شرکت‌‏های بیمه‌‏ای فعالیت کند.