نوسان 15دلاری نرخ طلا در آستانه انتخابات آمریکا

گروه بازار پول- بهای طلا روز گذشته در بازارهای جهانی پس از یک نوسان شدید بین دو سطح ۶۰/۷۲۰ دلار و ۵۰/۷۳۵ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران در حد ۸۰/۷۳۴ دلار متوقف شد که نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری نسبت به روز دوشنبه، میزان سقوط کرده بازگشت. در بازار سکه و طلا نرخ هر سکه بهار آزادی، نیم سکه و ربع‌سکه بدون تغییر باقی ماند در حالی‌که نرخ سکه طرح قدیم ۲هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.

در بازار ارز با تضعیف سایر ارزهای عمده در برابر دلار در ساعات اولیه بازار شاهد سقوط ۱۰تومانی قیمت پوند و یورو بودیم در حالی‌که دلار آمریکا با ۵ تومان رشد قیمت به حد ۱۰۱۷ تومان افزایش یافت.

روز گذشته با شروع انتخابات آمریکا و اعلام برخی نتایج اولیه مبنی بر جلو افتادن باراک اوباما نسبت به مک‌کین، واکنش بازار نسبت به این جریان از تقویت روانی ارزش دلار حکایت داشت به نحوی که برخی خبرگزاری‌ها پیروزی دموکرات‌ها را به معنی خروج منابع مالی آمریکا از اهداف سیاسی و سرازیر شدن به بازارهای مالی ارزیابی کرده‌اند که در نهایت به تقویت دلار منجر خواهد شد.

از سویی بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس و آمریکا در آستانه کاهش بیشتر نرخ بهره قرار گرفته که هریک به نوبه خود موجب کاهش ارزش ارزهای خود خواهند شد.