گروه بازار پول- موسسه مالی و اعتباری سینا در آخرین فهرست شرکت‌های فعال‌تر بورس که از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام شد در بین ۱۰ شرکت اول قرار گرفت.

در این فهرست که به معرفی شرکت‌های فعال‌تر بورس برای سه ماه دوم سال ۸۷ پرداخته شده، موسسه سینا توانسته است رتبه نهم را از آن خود کند. این فهرست بر اساس میانگین موزون ۶ متغیر ارزش معاملات، میانگین ارزش بازار، میانگین تعداد سهام معامله شده، تعداد دفعات معامله و تعداد روزهای معاملاتی برای یک دوره یک ساله منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ محاسبه شده است و نشانگر نقد شوندگی بیشتر شرکت‌های موجود در فهرست بر اساس اطلاعات یک دوره گذشته است. لازم به یادآوری است در این فهرست تا ردیف بیست و دوم نام هیچ بانک یا موسسه اعتباری دیگری به جز موسسه مالی و اعتباری سینا به چشم نمی‌خورد.

پیشگیری از ایجاد مطالبات معوق

همچنین علی‌ رضا تقدیری، معاون حقوقی و نظارت موسسه مالی و اعتباری سینا گفت: پیشگیری از ایجاد معوقات اهداف اصلی این معاونت است. او با اعلام اینکه هدف این معاونت پیشگیری از ایجاد معوقات است، تصریح کرد: پیشگیری همواره بهتر از درمان است و بر همین اساس این معاونت عزم خود را جزم کرده است تا از ایجاد معوقات جلوگیری کند که برنامه‌هایی هم در این خصوص تهیه و تدوین شده است.

تقدیری مهم‌ترین عوامل پیشگیری از ایجاد معوقات را لزوما اعتبارسنجی دقیق و دقت در نحوه اخذ وثایق و پیگیری مستمر به منظور جلوگیری از ورود مطالبات سررسید گذشته به سرفصل معوقات دانست و تصریح کرد: بهترین زمان وصول مطالبات هنگام اعطای تسهیلات است که همکاران بایستی برای این موضوع اهمیت بیشتری قائل شوند و با پیگیری و نظارت مستمر، زمینه ایجاد معوقات و تبعات مالی ناشی از آن را کاهش دهند. وی با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای کاهش معوقات گفت: در اولین گام برای تحقق شعار پیشگیری مقرر شد تا با نظر مدیریت ارشد موسسه، معاونان پشتیبانی سرپرستی‌ها به عنوان مسوول وصول مطالبات مناطق، نظارت کافی و وافی بر عملکرد شعب و نمایندگان حقوقی در مراکز استان‌ها داشته باشند.

تقدیری مراحل اجرای این طرح را در فاز اول ارسال فهرست مطالبات سررسید گذشته به تفکیک شعب به سرپرستی‌های مناطق به منظور اقدام و نظارت لازم جهت کاهش آن و در فاز دوم ارسال فهرست معوقات به تفکیک شعب به سرپرستی‌ها بیان کرد و گفت: در این راستا در نظر است نمایندگانی از سوی مدیریت امور پیگیری و نظارت بر وصول مطالبات و مدیریت حقوقی برای ایجاد تمرکز و آسیب‌شناسی علل معوقات به مناطق اعزام شوند و ضمن کمک به شعبی که دارای حجم معوقات بیشتر از حد استاندار هستند به صورت مستقیم بر عملکرد آنها نظارت کنند.بدیهی است ضرب‌الاجلی نیز جهت کاهش حجم معوقات به شعبی که دارای معوقات بیشتر از حد انتظار و استاندارد می‌باشند، داده خواهد شد.

وی اقدام بعدی را تهیه و تدوین دستورالعمل‌ اجرایی کمیته‌های پیگیری و وصول مطالبات مناطق دانست و افزود: این موضوع به زودی با تعیین اعضای کمیته و ابلاغ وظایف و اعطای اختیارات به آنها وارد مرحله اجرایی خواهد شد که قطعا اجرای درست آن می‌تواند زمینه فعالیت کمیته‌ها را در سرپرستی‌ها فراهم سازد و نقش مهمی در تعیین تکلیف وضعیت بدهی بدهکاران و متعاقب آن کاهش معوقات ایفا کند.