گروه بازار پول- کاهش نرخ بهره در بانک فدرال رزرو وبازارهای مالی و سرمایه، جهان را به پویایی واداشت. نرخ طلا حداقل ۵ دلار نسبت به روز گذشته رشد کرد. نرخ هر اونس طلا برای معاملات فوری روز گذشته پس از یک نوسان شدید بین دو رقم ۷۳۶ دلاری و ۷۵۵ دلاری در ساعت ۱۴ به وقت تهران به ۷۵۰ دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن در همین ساعت تقریبا ۵ دلار رشد یافته است.

در پی این تغییر سکه بهار آزادی ۲ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان رشدداشته‌اند.

بازار ارز داخل نیز متاثر از خبر کاهش نرخ بهره در آمریکا دچار تغییر شد. در این بازار یورو ۱۵ تومان، پوند انگلیس ۱۰ تومان، لیر ترکیه ۴۰ تومان و ریال عربستان ۵ تومان گران شدند. در مقابل دلار آمریکا ۵ تومان، صد ین ژاپن ۴ تومان، درهم امارات ۲ تومان، دلار کانادا ۸ تومان و یوآن چین ۴ تومان از ارزش خود را از دست دادند.

شواهد امر حکایت از علاقه‌مند شدن خانواده‌ها به خرید ارزهای مختلف دارد. از این رو بازار صرافی‌های چهار راه استانبول با مراجعان بیشتری روبه‌رو هستند. افت ارزش کالاهای استراتژیک در دنیا و کاهش نرخ رشد اقتصادی و افت میزان مصرف درآمریکا موجب کاهش بیش از اندازه نرخ تورم در آمریکا شده است. بانک مرکزی آمریکا در اجلاس روز گذشته خود به دنبال کاهش دادن نرخ بهره بین ۷۵/۰ الی ۱ درصد بود. از ۱۳ ماه پیش تاکنون بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را از حد ۲۵/۵ درصد به ۲ درصد رسانده است.

سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی، افت شدیدتر نرخ بهره و حتی تقلیل دادن آن تا حد صفر درصد را توسط فدرال رزرو تا پایان ماه ژوئن سال آینده بسیار محتمل می‌دانند. سرازیر شدن نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به بازار سهام دلیل گرایش بانک مرکزی آمریکا به این رویه است.

روز گذشته بازارهای سهام در آمریکا، ژاپن و اروپا با افزایش شاخص‌ها مواجه شد. خبر کاهش تولید نفت اوپک نیز در این مسیر با افزایش قیمت نفت بر این روند شدت بخشیده است.

نفت و کالاها با رشد قیمت مواجه شده‌اند و بازارهای مالی انتظار دارند که تقاضا برای مصرف نفت و سایر کالاها و مواد اولیه و فولاد بیشتر شود. این اتفاق از هم‌اکنون نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها را پایین‌تر آورده است. جهان از زیان تقریبا ۸/۲ تریلیون دلاری بازارهای مالی آسیب جدی خواهددید. با این حال تزریق میلیاردها دلار توسط بانک‌های مرکزی به بانک‌های ورشکسته جهانی و تلاش برای بازگرداندن اعتماد عمومی‌به بانک‌ها و به ویژه بازارهای بورس در پی افت نرخ بهره دلار اگر نتیجه دهد، شاید به زودی شاهد اتفاقات غیرمنتظره‌ای همچون رشد دوباره بهای نفت باشیم که این بار نباید دلارهای آن را به راحتی از دست داد.

قیمت طلا در داخل هم صعودی شد

جو روانی حاکم بر بازار داخلی طلا اجازه نداد تا قیمت‌ها در ایران از افزایش قیمت این فلز در بازارهای جهانی پیروی کند. محمد کشتی آرای با اشاره به اینکه نفت و طلا دو کالای استراتژیک در جهان محسوب می‌شوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی برنا اظهار داشت: با توجه به کاهش قیمت نفت و به هم ریختگی بورس‌های جهانی، در حال حاضر بازار طلا به عنوان یکی از مطمئن ترین بازارهای جهان برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.