افزایش سقف تسهیلات مسکوک طلا به 30میلیون ریال

فاطمه بهادری

عکس: نگار متین‌نیا

بانک رفاه به زودی معادل ۳۰میلیون ریال مسکوکات طلا را به متقاضیان تسهیلات می‌دهد. دکتر پیمان نوری، مدیرعامل بانک رفاه با بیان این مطلب اظهار داشت: بانک رفاه درخواستی را به بانک مرکزی ارائه داده تا پس از تصویب و ابلاغ بانک مرکزی سقف تسهیلات مسکوکات طلای بانک رفاه تا سه میلیون تومان معادل سکه افزایش یابد که در صورت تصویب تا ۷۰درصد از منابع سکه‌ای بانک رفاه را با نرخ کارمزد ۳ درصد به متقاضیان ارائه خواهیم داد. وی با بیان اینکه مانده ریالی منابع سکه بانک رفاه حدود ۴۵۰ میلیارد ریال است، افزود: پنج درصد از این رقم به عنوان تسهیلات به متقاضیان ارائه شده است. بازپرداخت تسهیلات سکه بانک رفاه نیز به صورت سکه خواهد بود. مدیرعامل بانک رفاه تصریح کرد: نوسانات نرخ تورم اغلب روی ما‌به‌ازای قدرت خرید مسکوکات طلا اثر نمی‌گذارد در صورتی که نوسان نرخ سود و نرخ تورم روی تسهیلات ریالی اثرگذار خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه تبلیغات اندک روی تسهیلات مسکوکات طلای بانک رفاه آگاهانه بوده است، اظهار داشت: این مساله برای مراقبت از انتفاع اجتماعی بود. چرا که قیمت طلا در جهان به شدت نوسان داشته است و اگر فردی سکه‌ای را به عنوان تسهیلات از بانک می‌گرفت و قرار بود طی یک سال آن را بازپرداخت کند با مشکل مواجه می‌شد. وی ادامه داد: در حال حاضر با پیش‌بینی بانک رفاه، بازار طلا ظاهرا از ثبات بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود. بنابراین مقرر است تا ۷۰درصد از منابع سکه‌ای به متقاضیان ارائه شود.

ارائه ۱۰۰هزار فقره وام به بازنشستگان

همچنین دکتر نوری از ارائه یکصد هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان سال خبر داد. وی با بیان اینکه تسهیلات به بازنشستگان از محل منابع رفاه و بدون استفاده از وجوه اداره شده خواهد بود، گفت: سقف این تسهیلات بین ۵۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود و وثایق و تضامین این تسهیلات نیز همان حقوق بازنشستگان خواهد بود. وی مانده حساب جاری بانک را نزد بانک مرکزی حدود ۳۰۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: مانده مثبت بانک نزد بانک مرکزی توان تسهیلات‌دهی بانک را افزایش می‌دهد. وی در خصوص تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی گفت: پیش‌بینی کردیم تا بین بازنشستگانی که به ترتیب حروف الفبا برای دریافت حقوق به شعب بانک مراجعه می‌کنند، قرعه‌کشی انجام شود و بر اساس سیستم انتخاب اتفاقی، تعدادی از این بازنشستگان به صورت روزانه و در سراسر کشور از تسهیلات بانک بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: رقم در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان در حدود ۵۰۰میلیارد ریال است.

مدیرعامل بانک رفاه با اعلام سود ۴۵میلیارد تومانی این بانک در سال گذشته تصریح کرد: گزارش حسابرسی بانک رفاه فاقد بند حسابرسی بوده و سودآوری بانک حدود پنج برابر افزایش یافته است. دکتر نوری‌ بازده دارایی‌ها و سرمایه بانک رفاه را در سیستم بانکی کشور بی‌نظیر خواند و افزود: در شش ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تسهیلات ۲۷درصد رشد داشته است که نشان از برنامه‌ریزی دقیق مالی دارد.

عدم بازسازی تسهیلات

مدیرعامل بانک رفاه با تاکید بر اینکه این بانک جزو بانک‌هایی است که بر اساس نرم‌افزارهای به کار گرفته شده مطالبات زنده، سررسید گذشته و معوق را به طور کامل تفکیک کرده است، اظهار داشت: ضریب ۲۱درصدی نشان از تفکیک این مطالبات به طور کامل است و بانک رفاه این افتخار را دارد که حداقل طی ۵/۲سال گذشته هیچ تسهیلاتی را بازسازی نکرده است.

وی اظهار داشت: این منطق که به مشتری بدحساب، فرصت داده شود تا تسهیلات جدید بگیرد، با منطق مالی و قانونی مطابقت ندارد. دکتر نوری با بیان اینکه از شهریور ماه سال ۱۳۸۵ تا به حال بالغ بر ۱۷هزار میلیارد ریال مطالبات سررسید گذشته و معوق توسط شبکه بانک رفاه وصول شده است، گفت: وقتی بحث از تسهیلات معوق می‌شود، این تسهیلات مربوط به ارقام نجومی است که متاسفانه در بخش‌های مورد نظر استفاده نشده و سال‌ها است که نزد افراد خاص بلوکه شده و فرصت استفاده از آن برای اشتغال‌آفرینان بعدی از بین رفته است. وی تصریح کرد: رقم مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک رفاه حدود ۲۰درصد از کل معوقات است. در عین حال بین سال‌های ۷۸ تا ۸۴ نیز بیشترین پرونده‌های معوقه بانک را شامل می‌شود. وی ادامه داد: به گواه آمار موجود، در سال‌های ۸۵ و ۸۶ کمترین موارد مطالبات معوق در بانک رفاه ایجاد شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. مدیرعامل بانک رفاه گفت: در‌حال‌حاضر یک سیستم اعتبارسنجی در بسیاری از شعب بانک راه‌اندازی شده که اطلاعات مشتریان را در شعب به ثبت می‌رساند.

وی ارائه تسهیلات ازدواج در بانک رفاه را ۲۴ ساعته اعلام کرد. دکتر نوری با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد شعب بانک رفاه اظهار داشت: بانک رفاه رتبه اول مشتری‌مداری را در چند سال اخیر کسب کرده است. ولی همچنین تاکید کرد: بانک رفاه تنها بانکی است که طی نزدیک به دو سال گذشته هیچ‌گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته است.