گروه بازار پول- بازار ارزهای داخلی روز گذشته شاهد یکی از شدیدترین نوسانات قیمت از زمان آغاز بحران‌های مالی غرب بود.

روز گذشته بهای هر پوند انگلیس ۵۰ تومان ارزان شد و به نرخ ۱۶۶۰ تومان به مشتریان عرضه شد. افت نرخ پوند انگلیس تا حد ۱۶۶۰ تومان بیشترین حد کاهش ارزش پوند انگلیس از ۲۵ شهریور ماه گذشته (۴۰ روز پیش) بوده است.

از آغاز اعلام ورشکستگی بانک «لمان برادرز» در این مدت که بحران مالی و اعتباری آمریکا بروز و ظهور جدی‌تری داشته است، نرخ پوند انگلیس ۱۱۰ تومان ارزش خود را از دست داده است. پوند انگلیس از حد ۱۷۷۰ تومان به ۱۶۶۰ تومان افت کرده است.

اعلام کاهش ۵/۰درصدی نرخ رشد اقتصادی برای ۳ ماه سوم سال میلادی جاری موجب افت نرخ پوند تا حد ۵۹/۱ در برابر دلار آمریکا شده است. پیش‌بینی می‌شود این برابری تا حد ۴۰/۱ نیز پایین بیاید. بحران اعتباری، افت شدید نرخ مسکن دلیل این وضعیت است که از چهارشنبه سیاه (۱۶ سپتامبر ۱۹۹۲) بی‌سابقه‌ترین شرایط نامطلوب ارزی در این کشور اعلام شده است.

همچنین در این بازار نرخ هر یورو ۲۵ تومان دیگر نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه گذشته افت کرد و به نرخ ۱۲۸۰ تومان رسید که طی این ۴۰ روز ۱۲۰ تومان از ارزش خود را در بازارهای ارز داخلی از دست داده است. در مقابل ین ژاپن از حد ۹۱۵ تومان تا حد ۱۰۰۲ تومان بالا آمده که رقمی بیش از ۸۷ تومان رشد را ثبت کرده است. در این بین دلار آمریکا از حد ۹۷۲ تومان به ۱۰۰۵ تومان رسیده است که حداقل ۳۳ تومان رشد قیمت را نشان می‌دهد.

کاهش تقاضا و رکود فراگیر اقتصادی، اقتصاد کشورهای بزرگ جهان را تهدید می‌کند. کاهش مصرف و تقاضا برای نفت و سایر کالاها و همچنین سرایت بحران به بازارهای پول و سرمایه اروپا و آسیا موجی از بی‌ثباتی و ناامنی را در این مناطق به وجود آورده است. بهای جهانی طلا نیز در این میان در پایان وقت معاملات هفتگی در حد ۷۳۴دلار ثابت ماند اگرچه تا حد ۶۸۱دلار نیز پایین افتاده بود.

قیمت فروش هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته در بازار منطقه چهارراه استانبول ۱۹۳هزار تومان اعلام شد. در برخی بازارها این نرخ ۱۸۹هزار تومان نیز گزارش شده است. به این ترتیب هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بین ۳ الی ۷هزار تومان افت قیمت داشته است.

سکه طرح قدیم نیز در بازار چهارراه استانبول ۲۲۵هزار تومان و در بازار سبزه‌میدان ۲۲۰هزار تومان نرخ داشت که بین ۵ الی ۱۰هزار تومان از ارزش خود را در این بازارها از دست داده است.

قیمت نیم‌سکه نیز ۹۸ و ۹۶هزار تومان گزارش شده است و ربع سکه نیز در این بازار در محدوده ۵۱هزار تومان در نوسان بوده است. سکه بهار آزادی از آغاز پاییز تاکنون بین ۱۵ تا ۱۷هزار تومان کاهش قیمت داشته است.