مدیرعامل بیمه البرز اعلام کرد: نبود نظارت کافی بر استاندارد ساخت وساز منجر به خودداری شرکت‌های بیمه گر از انجام بیمه ساخت وساز شده است. «محمدابراهیم امین» در گفت‌وگو با برنا، با اشاره به پیچیدگی‌های بیمه ساخت‌وساز در کشور گفت: هم اکنون شرکت‌های بیمه نظارتی بر ساخت‌وساز ندارند و چنانچه مسوولیت ارگان‌های مختلف همچون وزارت مسکن، شهرداری و سازمان نظام مهندسی از طریق بیمه نامه‌ها به شرکت بیمه منتقل شود، طبیعی است که شرکت‌های بیمه به سادگی زیر بار این موضوع نمی‌روند.

وی افزود: عدم وجود نظارت بر مصالح ساختمانی از سویی و عملکرد کارگران در هنگام ساخت و رعایت نکردن استانداردهای ساختمانی توسط نهادهای مربوطه انجام بیمه ساخت‌وساز را با مشکل مواجه ساخته است.

امین گفت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل بر ساخت و ساز را دارد و چنانچه این نهاد مسوولیت خود را به درستی انجام ندهد و تنها با بیمه نمودن ساختمان بخواهد از این مسوولیت شانه خالی کنند به طور حتم شرکت‌های بیمه به سختی زیر بار چنین بیمه‌هایی می‌روند. وی با اشاره به اینکه باید نظام ساخت‌وساز ضابطه‌مند شود، خاطرنشان کرد: افراد پاسخگو و مسوول باید در این نظام مشخص و استانداردهای کار تعریف و ابلاغ شود. مدیرعامل بیمه البرز تصریح کرد: تا زمانی که این اقدامات و برنامه‌هایی همچون تعریف دقیق مهارت‌ها و صدور مدارک بر اساس آن صورت نپذیرد، بیمه‌ها حاضر به ورود به عرصه بیمه ساخت و ساز نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از بساز و بفروش‌ها با استخدام کارگران غیرماهر و مصالح غیراستاندارد اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کنند، گفت: تا زمانی که بیمه گر نظارتی بر مصالح و نحوه ساخت‌وساز نداشته باشد، چگونه می‌تواند بیمه مسوولیت ساختمان را انجام دهد.

امین ادامه داد: مگر بیمه گر از ابتدای شروع ساخت تا پایان تحویل واحد مسکونی در ساختمان حضور دارد که بتواند مسوولیت ساخت و ساز را با وضعیت فعلی قبول کند.

وی افزود: هیچ نظارتی بر استاندارد سیمان و آهن وجود ندارد تا شرکت بیمه با خیال راحت اقدام به بیمه ساختمان کند.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه با وضعیت فعلی ساخت و سازها چنانچه شرکت‌های بیمه وارد گود شوند به‌طور حتم ورشکست می‌شوند گفت: چنانچه بیمه ساختمان اجباری شود و جایگاهی برای بیمه‌گر در قانون دیده نشود بسیاری از آقایان با خیال راحت ساختمان را بیمه می‌کنند و هر مصالحی را که بخواهند نیز استفاده می‌کنند و در نهایت همه مسوولیت‌ها برعهده شرکت‌های بیمه گر قرار می‌گیرد.

امین با اشاره به اینکه صدور مجوز ساخت‌وساز هم‌اکنون در اختیار شهرداری قرار دارد، افزود: در حال حاضر عملکرد بسیاری از مهندسان طراح وابسته به شهرداری بسیار ضعیف است؛ چرا که این افراد بدون در نظر گرفتن استاندارد ساختمان مجوزها را امضا می‌کند. وی ادامه داد: یکی از نکات مورد تاکید در ساختمان‌های دارای طبقات زیاد تعبیه پارکینگ است، این در حالی است که بسیاری از ساختمان‌ها هم‌اکنون پارکینگ ندارند.