دلار 1003 تومان

مسعودرضا طاهری - دلار آمریکا در بازار ارز کشور بالاخره با در نوردیدن اسکناس سبز ایرانی به نرخ ۱۰۰۳ تومان فروخته شد.

دلار آمریکا روز گذشته با ۶تومان افزایش نسبت به نرخ روز قبل به ۱۰۰۳ تومان در ساعت ۱۴به وقت تهران افزایش یافت. این میزان نسبت به نرخ روز دوشنبه تقریبا ۱۳تومان رشد داشته است.

هر یورو در بازار داخلی روز گذشته با ۲۰تومان کاهش به قیمت ۱۳۱۰تومان فروخته شد. پوند انگلیس نیز در این بازار ۱۵تومان افت قیمت داشت و به ارزش ۱۷۲۰ تومان به خریداران عرضه شد.

در مقابل ین ژاپن ۲۰تومان رشد قیمت داشت و به نرخ ۹۸۵تومان رسید. دلار کانادا نیز از این تلاطم بی‌نصیب نماند و با افت ۱۵تومان نرخ فروش مواجه شد.

طی یک هفته گذشته در بازار ارز داخلی یورو ۳۳تومان، پوند انگلیس ۲۰تومان و دلار کانادا ۴۰تومان از ارزش خود را از دست دادند. در مقابل در این مدت دلار آمریکا ۱۵تومان و ین ژاپن ۲۵تومان گران شده‌اند.

در بازار سکه و طلا نیز افت ۲۸دلار دیگر از نرخ جهانی طلا نرخ فروش سکه بهار آزادی در چهارراه استانبول را با ۳هزار تومان کاهش قیمت به ۱۹۵هزار تومان رساند. سکه طرح قدیم ۵هزار تومان و نیم‌سکه و ربع‌سکه هر یک ۱۰۰۰تومان از ارزش خود را از دست دادند.

پیش‌بینی کاهش بیشتر ارزش یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا روند پرسرعتی به خود گرفته و نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۲۹۰۸/۱ در ساعت ۱۴ به وقت تهران رسیده است. برابری پوند به دلار نیز به ۶۴/۱ رسید. درحالی که برابری دلار

در مقابل ین ژاپن با کاهش قابل ملاحظه ۱۶/۲واحدی به ۹۴/۹۸ رسید.

نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۷۵۵ دلار رسیده است. اونس طی یک هفته گذشته ۹۳دلار و طی ۲۰ روز گذشته از حد ۹۱۳دلار تقریبا ۱۵۸دلار از ارزش خود را از دست داده است.

بحران بازارهای مالی در آمریکا و سرایت آن به اروپا موجب افت نرخ بهره بین بانکی و کاهش نرخ بهره شده است. ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا رو به کاهش دارد و دلار فعلا چشم‌‌انداز قوی‌تری را روبه‌روی خود می‌بیند.

بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا مبالغ کلانی را به بانک‌ها تزریق کرده‌اند. دولت کره‌جنوبی نیز در تزریق منابع مالی و حمایت از بانک‌های خود به کشورهای اروپایی - استرالیا - آمریکا و هنگ کنگ پیوسته است.

تقویت دلار آمریکا موجب کاهش استقبال از طلا شده است. پیش‌بینی‌ها همچنان از احتمال کاهش نرخ طلا تا سطح ۷۴۵دلار حکایت می‌کنند.

کاهش تقاضا برای دارایی‌های بیشتر بازده ارزی همچون یورو در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسیا و ژاپن و همچنین افت سهام در بازارهای آسیایی موجب افت ارزش یورو در مقابل ین ژاپن شده است.

پوند انگلیس نیز به دلیل انتشار گزارش افت شاخص اعتماد تولید در این کشور در مقابل دلار تضعیف شده است. پیش‌بینی می‌شود برابری پوند در مقابل دلار به ۶۰/۱ برسد.

بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس در آستانه کاهش نرخ بهره خود هستند. نکته قابل توجه این که بازارهای مالی جهان در شرایط بحرانی فعلی نسبت به خبر تصمیم کاهش تولید ۲ الی ۵/۲میلیون بشکه‌ای نفت اعضای اوپک واکنشی نشان نداده و بهای هر بشکه نفت به زیر ۷۰دلار نیز سقوط کرده است.