پیش‌بینی سقوط برابری یورو تا 26/1 در مقابل دلار

گروه بازار پول - نرخ بهره بین بانکی در بانک مرکزی اروپا به کمترین حد ۳ماهه خود رسید.

نرخ بهره تسهیلات بین بانکی یورو (Euribor) روز گذشته با ۳واحد کاهش به نرخ ۹۷/۴درصد پایین آمد. این کاهش تقریبا از زمان سقوط بانک Lehman Brothers و تلاش بانک‌های مرکزی برای تقویت تراز مالی بانک‌ها بی‌سابقه بوده است.

گفته می‌شود نرخ بهره بین بانکی دلار آمریکا در بازار لندن Libor نیز در شرف کاهش تا حد ۸۵/۳درصد است.

پس از فروپاشی بانک لمان‌برادرز که از جمله بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا است و در سراسر جهان شعب فراوانی دارد، بانک‌های مرکزی کشور‌های مربوطه تلاش‌هایی را برای کنترل بهتر ترازهای مالی بانک‌های خود آغاز کرده‌اند. دولت فرانسه ۵/۱۰میلیارد یورو (۱۴ میلیارد دلار) را به بانک BNP Paribes و Societe General و ۴ بانک محلی دیگر تزریق کرده است. این میزان از اعتبارات دولتی ۳۶۰میلیارد یورویی است که تحت نام بسته نجات برای کمک به بازارهای مالی فرانسه اختصاص یافته است. طی هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی در اروپا و آمریکا به هم‌ریختگی شدیدی داشته است. بانک مرکزی اروپا و بانک لندن روز گذشته دلارهای مورد نیاز را برای تزریق به بانک‌ها فراهم کردند.

بانک مرکزی اروپا ۹۳/۱۰۱ میلیارد دلار وام ۲۸روزه با نرخ بهره ثابت ۱۱/۲درصد را ارائه کردند، در حالی که دولت انگلیس ۲۶میلیارد دلار را برای قرض‌دادن به بانک‌های خود آماده کرده است. به گزارش انجمن بانکداران انگلیس نرخ لایبور روزهای گذشته به ۰۶/۴درصد نیز رسیده بود که بیشترین میزان کاهش را طی ۹ماه اخیر ثبت کرده است.

از سویی پیش‌بینی کاهش نرخ بهره بین بانکی یورو تا حد ۵/۲درصد موجب افت ارزش برابری یورو در مقابل دلار آمریکا شد. روز گذشته نرخ یورو در مقابل دلار آمریکا به حد ۳۳۱۴/۱ نیز رسیده بود که نسبت به نرخ ۳۴۷۶/۱ از افت قابل توجهی برخوردار بوده است.

پیش‌بینی می‌شود نرخ برابری یورو به دلار به ۲۶/۱ نیز برسید.

طلا ۲۱ دلار رشد به دست آورده را از دست داد

افت ارزش یورو موجب کاهش ۲۱درصدی طلا در بازارهای جهانی نیز شد. با وجود افزایش قیمت نفت در پی احتمال کاهش ۵/۲-۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک، قیمت طلا که تا حد ۸۰۴دلار بالا رفته بود دوباره شروع به سقوط کرد و در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۷۸۳دلار پایین آمد.

بهای سکه بهار آزادی در بازار داخلی ۲هزار تومان و نیم سکه و ربع سکه هر یک هزار تومان کاهش قیمت داشتند.