یک روزنامه انگلیسی نوشت: ایران و سوریه برای مقابله با اقدامات آمریکا یک بانک مشترک تاسیس می‌کنند. به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، بانک تجارت سوریه و بانک صادرات ایران در حال انجام گفت‌وگوهایی درباره ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک جهت تامین بودجه مورد نیاز برای روابط تجاری رو به افزایش بین دمشق و تهران هستند.

به نوشته این روزنامه، ایجاد یک بانک مشترک واشنگتن را که در پی انزوای ایران به سبب برنامه هسته‌ای ایران بوده و هر دو طرف را به حمایت از شبه نظامیان در منطقه متهم کرده، ناکام خواهد گذاشت.

«عبدالله درداری» معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی گفت: «ما در حال انجام گفت‌وگو هستیم. ما به کسی برای تامین بودجه در تجارت دوجانبه نیاز داریم، تجارت دوجانبه زیادی وجود دارد و هم‌اکنون ما در حال مذاکره درباره یک توافق تجارت آزاد با ایران هستیم.»وی افزود: ایجاد یک بانک سرمایه‌گذاری مشترک از حمایت دو دولت برخوردار است.

مقام‌های بانکی ایران گفتند که دو طرف یاداشت تفاهمی را در این زمینه امضا کرده‌اند، اما به این مساله اشاره کرده‌اند که این توافق مشخص نمی‌کند که بانک صادرات شریک طرف ایرانی باشد.به نوشته فایننشال تایمز، ایران به یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی سوریه تبدیل شده و سطح تجارت دوجانبه آنها هم‌اکنون به ۴۰۰میلیون دلار در یک سال می‌رسد.