معاون سازمان توسعه تجارت از عدم علاقه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰میلیون دلاری خبر داد و گفت: به همین دلیل پرداخت تسهیلات صادراتی به هیچ وجه عملیاتی نیست.

«امین چاروسه»، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا، اعلام کرد: منابعی که بانک مرکزی به منظور توسعه صادرات به بانک‌ها ابلاغ کرده است به دلیل عدم آشنایی بانک‌ها و نداشتن علاقه آنها به پرداخت تسهیلات صادراتی غیرعملیاتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی ۱۰۰میلیون دلار برای هر بانک از حساب ذخیره ارزی بلوکه کرده است، اظهار داشت: زمان پرداخت تسهیلات صادراتی به دلیل عدم ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی هنوز مشخص نیست.

چاروسه با اشاره به اینکه بلوکه کردن تسهیلات توسط بانک مرکزی به هیچ وجه راه گشای توسعه صادرات نبوده است، گفت: بانک مرکزی در سال گذشته نیز ۱۰۰میلیون دلار برای هر بانک از حساب ذخیره ارزی بلوکه کرده بود که بانک‌ها نتوانستند به دلیل عدم آشنایی با آیین‌نامه‌های ارزی و تسهیلاتی بانک مرکزی این تسهیلات را پرداخت کنند.

معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی و صندوق ضمانت صادرات سال گذشته نیز پیگیر پرداخت این تسهیلات توسط بانک‌ها بودند، اظهار داشت: بسیاری از استان‌ها در سال گذشته از مصوبات پرداخت این تسهیلات اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، به همین دلیل این تسهیلات در هیچ یک از استان‌ها از طریق بانک‌های دولتی پرداخت نشد. چاروسه با بیان اینکه تنها بانک توسعه صادرات به دلیل تخصصی بودن، بدون داشتن این منابع هم می‌تواند برای صادرات تسهیلات دهد، افزود: بانک توسعه صادرات در چهار ماه سال جاری با افزایش سرمایه توانست ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند و ۵/۱میلیارد دلار گشایش اعتبار (LC) صادراتی داشته باشد به همین دلیل نیازی به تسهیلات بانک مرکزی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سود پرداختی تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی ۷درصد است که بانک‌ها می‌توانند در این راستا ۵درصد سود داشته باشند؛ اما با این حال از دریافت این اعتبارات برای اختصاص دادن به امر صادرات خودداری می‌کنند.

چاروسه کمبود نقدینگی، عدم تسویه بدهی‌های معوق، نداشتن وثایق بانکی را از جمله مشکلاتی دانست که صادرکنندگان نمی‌توانند به این دلایل تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تمام کسانی که بدهی‌های خود را تسویه کرده‌اند به راحتی می‌توانند از بانک توسعه صادرات تسهیلات دریافت کنند.