با تفاهم تازه‌ای که میان رییس کل بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات صورت گرفت، نحوه تامین مالی شرکت‌های پیمانکاری بخش خصوصی برای حضور در مناقصه‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی مشخص شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق تهران، براساس این تفاهمنامه، به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود تا در چارچوب شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات براساس آیین‌نامه تامین مالی صادرات مصوب شورای پول و اعتبار، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان واجد شرایط اقدام کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این زمینه گفت: بانک‌های خصوصی و دولتی اجازه دارند مبلغ ۱۰۰‌میلیون دلار تسهیلات برای امر صادرات و بر اساس ضوابط مندرج در بخشنامه‌های مربوطه اعطا کنند. وی افزود: بدیهی است چنانچه هریک از بانک‌ها تمام مبالغ یاد شده را مورد استفاده قرار داده باشند تامین اعتبار طرح‌های صادراتی جدید، مقدور خواهد بود. کمال سید علی گفت: اعطای تسهیلات از محل منابع حساب بر اساس دستور‌العمل‌های مصوب هیات امنا ضوابط خاصی دارد ازجمله این که اعطای تسهیلات به تشخیص و مسوولیت بانک‌های عامل صورت خواهد گرفت همچنین متقاضیان دریافت تسهیلات باید سقف حداقلی ۱۵درصد سهم آورده را در طرح‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور و صادرات کالا‌ها و خدمات رعایت کنند. وی افزود: ازجمله شرایط در نظر گرفته شده، رعایت حداقل ۶۰درصد ارزش کالاها و خدمات با استفاده از امکانات و توانایی‌های داخلی است ضمن این که دوره تامین مالی برای صادرات کالاهای مصرفی حداکثر یک سال، خدمات فنی، مهندسی حداکثر پنج سال و برای صادرات کالاهای سرمایه‌ای متناسب با عمر مفید آن حداکثر هفت سال خواهد بود.

وی افزود: در این زمینه تبصره‌ای نیز پیش‌بینی شده است مبنی براین که موارد استثنا با درخواست بانک عامل برای تصمیم‌گیری به کمیسیون اقتصاد هیات دولت، ارسال خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اعطای تسهیلات قبل از حمل به شرط احراز اطمینان بانک از وجود قرار داد معتبر با طرف خارجی و توان صادرکننده در تولید یا تامین کالا یا خدمات موضوع قرار داد، به صورت ارزی و ریالی مجاز خواهد بود. وی افزود: به منظور تضمین باز پرداخت تسهیلات اعطای بانک عامل در قالب اعتبار فروشنده، بانک عامل می‌تواند از بیمه‌نامه‌ها و ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران استفاده کند، مشروط بر این که اعتبار مورد نظر با هماهنگی صندوق و پس از اخذ تضامین مورد قبول توسط بانک و صندوق اعطا شود. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بر اساس آیین‌نامه شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل منابع حساب ذخیره ارزی، طرح‌های صادراتی کالاها و خدمات ایرانی، در قالب اعتبار فروشنده و اعتبار خریدار و اعطای خطوط اعتباری کوتاه مدت یک ساله ، استفاده از خطوط یاد شده با اولویت شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور امکانپذیر است. وی افزود: با توجه به این که فعالیت‌های ری اکسپورت و ترانزیت از جمله فعالیت‌های صادرات خدمات محسوب می‌شود، اعطای تسهیلات در سقف ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از آن فعالیت‌ها در داخل کشور، بلامانع خواهد بود. در این موارد تشکیل کنسرسیوم با بانک‌های خارجی توصیه می‌شود.