ارزش واقعی ریال باید معادل یکصدم گرم طلا باشد

کارشناس مسائل مالی و پولی گفت: از آنجا که اسکناس و مسکوک رایج در کشور پاسخگوی نیاز نیست، دولت ناگزیر است چک پول را متناسب با تقاضای اقتصاد منتشر کند. شهرام میرکاظمی‌به ایرنا اظهار داشت: به نظر می‌رسد عرضه چک‌پول‌ها یک برنامه مقطعی باشد و لازم است تدابیر لازم برای تداوم عرضه آن اتخاذ شود، هرچند تاکنون نظرهای مختلفی در این رابطه مطرح بوده که یکی از آنها حذف سه یا چهار صفر از پول رایج کشور است.

وی درخصوص ارزش پول کشور گفت: بر اساس آنچه که مطرح می‌شود یک ریال ایران باید معادل یکصدم گرم طلا باشد و امروز یکصدم گرم طلا به نرخ‌های موجود حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ تومان است.

میرکاظمی‌ افزود: چنانچه این مساله تحقق یابد که ریال یا هر اسم دیگری که امروز مطرح است در برابر طلا چه جایگاهی خواهد داشت، آنگاه سکه معنی خود را می‌یابد و مردم هم آگاه می‌شوند.

به اعتقاد این کارشناس، در زمان حاضر قیمت فلز سکه به مراتب بیش از ارزش اسمی ‌آن است که در اختیار مردم قرار دارد.

وی تمرکز عرضه چک‌پول‌ها را توسط بانک مرکزی یک اقدام مناسب دانست و گفت: جلوگیری از انبساط بیشتر پول یک اقدام درست از سوی دولت است و نباید اجازه داد که انبساط شدید ناشی از تزریق پول در جامعه رخ دهد.

میرکاظمی، شکل‌گیری بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر را یک اقدام لازم ارزیابی کرد و گفت: گسترش فعالیت بانک‌های خصوصی می‌تواند ضامن توسعه نقدینگی سالم در جامعه شود.