منابع و مصارف بانک‌های دولتی در سال 86

مانده سپرده‌ها نزد بانک‌های دولتی در پایان سال گذشته به یک‌میلیون و ۴۰۷هزار و ۴۹۴‌میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنا بر آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی در پایان سال ۸۶ به ۱۴۰۹۰۳‌میلیارد ریال بالغ شد.

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی به بخش خدمات و بازرگانی با رقمی معادل ۴۴۹‌هزار و ۱۴۰‌میلیارد ریال در رتبه نخست در میان سایر بخش‌ها قراردارد. مانده تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن نیز به ۴۰۲‌هزار و ۶۶۰‌میلیارد ریال می‌رسد و در همین حال بخش مسکن و ساختمان و کشاورزی به ترتیب با دارابودن ۲۸۹هزار و ۳۵۶‌میلیارد ریال و ۲۳۳‌هزار و ۴۹۲‌میلیارد ریال مانده تسهیلات اعطایی در رتبه‌های بعدی قراردارند. مانده تسهیلات اعطایی به بخش صادرات نیز با ۳۴‌هزار و ۳۸۲‌میلیارد ریال کمترین سهم را در این میان دارا است. مانده تسهیلات اعطایی به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۸۰۵‌هزار و ۲۵۵‌میلیارد ریال و یک‌میلیون و ۸۱‌هزار و ۹۹۱‌میلیارد ریال بوده است. سپرده‌های دیداری با رقمی معادل ۵۶۱‌هزار و ۲۶۵‌میلیارد ریال بیشترین سهم را در میان سایر سپرده‌ها در مانده سپرده‌های نزد بانک‌ها در پایان سال ۸۶ داشته است. سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با رقم ۳۸۴‌هزار و ۸۷۱‌میلیارد ریال و سپرده‌های بلندمدت با رقم ۳۰۲‌هزار و ۷۶۱‌میلیارد ریال در رتبه‌های دوم و سوم قرارداشتند.

همچنین سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز با ۱۵۸‌هزار و ۵۹۷‌میلیارد ریال کمترین میزان را درمیان سپرده‌های بانکی در پایان سال ۸۶ داشته است.

مانده سپرده‌ها نزد بانک‌ها در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۸۳۷‌هزار و ۶۵۴‌میلیارد ریال و یک‌میلیون و ۱۲۳‌هزار و ۸۹۳‌میلیارد ریال بوده است. همچنین تعداد دستگاه‌های خودپرداز در پایان سال ۸۶ به ۸۹۱۸ دستگاه و دستگاه‌های پایانه خرید (POS) نیز به ۲۱۰‌هزار و ۲۲۷ دستگاه بالغ شد و تا پایان سال گذشته مجموعا ۳۲‌میلیون و ۲۷۴‌هزار و ۱۳۵ کارت اعتباری نیز صادر شده است.