سیاست جدید بیمه مرکزی برای تنظیم امور نمایندگان

عکس:پدرام صادق زاده

عباس جبل‌عاملی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در خصوص آخرین جلسه شورای‌عالی بیمه مورخ ۱۹ شهریور امسال گفت: این جلسه با دستور اصلاح آیین‌نامه شماره ۲۸ (تعریف و شرایط نمایندگی بیمه) برگزار و ۱۲ ماده آن بررسی شد و ۲۰ بند دیگر در هفته آینده مورد بازنگری و تصویب نهایی قرار خواهد گرفت او با بیان اینکه نظارت مهم‌ترین رسالت بیمه مرکزی است افزود: براساس مصوبه پنجم خرداد امسال هیات عامل بیمه مرکزی اصلاح آیین‌نامه نمایندگی بیمه با رویکرد واگذاری مسوولیت بررسی و تایید صلاحیت نمایندگی‌ها به شرکت‌های بیمه و اکتفای بیمه مرکزی به تهیه و ابلاغ شرایط حداقل احراز صلاحیت نمایندگی (مانند شرط اخذ گواهینامه آموزش و آموزش‌های مورد نیاز)، پیش‌نویس آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی را در جلسه ۱۹ شهریور امسال مورد بررسی قرار داد و اصلاحات لازم انجام شد. معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران خاطرنشان کرد: آیین‌نامه یاد شده از نظر کمی و کیفی تغییرات اساسی را به همراه دارد و تعداد مفاد آن از ۵۰ به ۳۲ ماده تقلیل یافت. جبل‌عاملی تصریح کرد: نظارت و عملکرد از محدودیت و سخت‌گیری در بدو ورود متقاضیان دریافت کد نمایندگی بیمه مهم‌تر است. او رویکرد و سیاست بیمه مرکزی در اصلاح آیین‌نامه نمایندگی را جایگزینی دوره‌های آموزشی با سابقه کار در مراکز آموزشی و آموزشگاه‌های ذی‌صلاح و تایید و احراز صلاحیت متقاضیان اخذ نمایندگی اعم از حقوقی و حقیقی توسط شرکت‌های بیمه عنوان کرد و ادامه داد: ساده‌سازی بند مربوط به سابقه کاری بیمه‌ای مدیرعامل و عضو بیمه‌ای متقاضیان شرکت‌های نمایندگی از دیگر سیاست‌های جدید بیمه مرکزی است.

وی پیش‌بینی مسوولیت و احراز شرکت در خصوص مدارک لازم برای اخذ پروانه نمایندگی توسط شرکت‌های بیمه مربوط، تغییر محدودیت برای تعداد دفاتر فرعی و محل فعالیت شرکت‌های نمایندگی را نیز از دیگر پیشنهادات مطروحه در جلسه شورای‌عالی بیمه و رویکرد جدید بیمه مرکزی دانست. جبل‌عاملی همچنین گفت: براساس سیاست جدید بیمه مرکزی ایران در اصلاح آیین‌نامه نمایندگی، نماینده منتخب سندیکای بیمه‌گران جایگزین نماینده منتخب شرکت‌های بیمه در هیات رسیدگی به حل اختلاف میان نماینده و شرکت‌های بیمه خواهد شد.

همچنین اضافه شدن فصل نحوه رسیدگی به تخلفات نمایندگان و الزام رسیدگی به این تخلفات توسط یک کمیته در شرکت‌های بیمه و احصای تخلفات متداول نمایندگان بیمه و نحوه برخورد با آنها، ‌افزودن فصل جدیدی به عنوان نظارت و مکلف کردن شرکت‌های بیمه برای اجرای آیین‌نامه و تمهید ضمانت اجرایی برای بیمه مرکزی ایران در صورت عدم رعایت این مقررات توسط شرکت‌های بیمه از دیگر رویکرد بیمه مرکزی در اصلاح آیین‌نامه نمایندگی است.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه تفکیک و تعیین حقوق و تکالیف نماینده شرکت بیمه و احصای موارد قابل درج در قرارداد نمایندگی از دیگر سیاست‌های یاد شده است ادامه داد: بدیهی است کلیه رویکرد و سیاست‌های اشاره شده و مواد پیشنهادی در آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه صرفا جنبه کارشناسی و ارائه نقطه‌نظرات دارد که پس از تصویب در شورای‌عالی بیمه و ابلاغ آن توسط رییس کل بیمه مرکزی ضمانت اعمال و اجرا پیدا خواهد کرد.

جبل‌عاملی یادآور شد: آیین‌نامه شماره ۲۸ در شهریور ماه سال ۷۱ جایگزین آیین‌نامه شماره ۱۸ (مصوب اسفند سال ۵۴) شده بود و پس از برگزاری جلسات متعدد اصلاحات آیین‌نامه ۲۸ در معاونت طرح و توسعه به جمع‌بندی نهایی رسید و برای بازنگری و اصلاح نهایی تقدیم شورای‌عالی بیمه شد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا در اصلاحات پیشنهادی آیین‌نامه نمایندگی نقطه‌نظرات کارشناسان بیمه به ویژه اعضای شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایندگی که در ملاقات با رییس کل بیمه مرکزی ایران ارائه شد استفاده شده است؟ تاکید کرد: نقطه‌نظرات آقایان بررسی شد و در اصلاحیه پیشنهادی مورد استفاده قرار گرفت.