بررسی حذف صفرهای پول ملی  در کار گروه تحول اقتصادی

در حالی که به گفته حسین قضاوی، قائم‌مقام بانک مرکزی، به منظور تدوین مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف چند صفر از پول ملی، ستاد ویژه‌ای در بانک مرکزی تشکیل شده است. از دبیرخانه کارگروه تحول اقتصادی در وزارت اقتصاد هم خبر می‌رسد که بررسی حذف چند صفر از اسکناس در این کارگروه آغاز شده است.

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، کارگروه تحول اقتصادی این موضوع را مورد بررسی قرار داده، اما تاکنون به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

این گزارش حاکی است اصل موضوع حذف صفرها مورد تاکید کارگروه قرار گرفته، اما هنوز بر سر زمان اجرا نتیجه‌ای حاصل نشده است. همچنین اعضای کارگروه تحول اقتصادی تاکنون در مورد اجرای طرح حذف صفرها از اسکناس قبل یا بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها به نتیجه نرسیده است. کارگروه همچنین تاکنون با انتشار اسکناس‌های درشت موافقت نکرده است و بر ضرورت و اهمیت راه‌اندازی بانکداری الکترونیک نسبت به چاپ اسکناس درشت اصرار دارد. گزارش خبرگزاری مهر حاکی است: هم‌اکنون بیش از ۵۰ مسوول اجرایی، استاد دانشگاه و اقتصاددان برای بررسی و جمع‌بندی ۷ محور طرح تحول اقتصادی شامل تحول در نظام مالیاتی، گمرکی، بانکی، توزیع کالا، توزیع یارانه‌ها، بهره‌وری و ارزش‌گذاری پول ملی فعال هستند.به دنبال مطرح شدن ۱۵ سوال اساسی در خصوص این طرح ۷ کمیته و ۷ شورای تخصصی بررسی‌های خود درباره محورهای این طرح را آغاز کرده و پیشرفت کار نیز توسط اعضای این کمیته‌ها و شوراها مطلوب گزارش شده است.هم‌اکنون کلیات طرح‌های تفضیلی اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات، گمرک، بانکی و ارزش‌گذاری پول ملی به تصویب کارگروه تحول اقتصادی دولت رسیده و در شرایط فعلی جزئیات این طرح‌ها در دستور کار شوراهای تخصصی قرار دارد.

نظام یارانه

اصلاح نظام یارانه‌ها که به اولویت اول کارگروه تحول اقتصادی دولت تبدیل شده، در ۴ فاز شناسایی اقشار مختلف جامعه، اصلاح قیمت‌ها، بررسی آثار و برآورد و بازتولید درآمد طراحی شده است.

بانک‌ها و ارزش‌گذاری پول ملی

تاکنون کارگروه تحول اقتصادی دولت با برگزاری سه جلسه در خصوص اصلاح رفتاری و ساختاری نظام بانکی کلیات این طرح را تصویب کرده است، ضمن اینکه شورای تخصصی مربوطه نیز بررسی جزئیات این موضوع را آغاز کرده است.

کارگروه تحول اقتصادی دولت با تصویب کلیات طرح تفضیلی وزارت بازرگانی برای اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات، جزئیات این طرح را برای بررسی به شورای مربوطه ارسال کرده است.براساس اعلام برخی اعضای این شورا، ۱۰ پروژه برای اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات طراحی شده است.

بهره‌وری، گمرک و مالیات

کارگروه تحول اقتصادی دولت را به دلیل گستردگی متولی،موضوع بهره‌ وری، مرکز ملی بهره‌وری را مسوول اصلی این کار تعیین کرده است. در حال حاضر پروژه‌های مختلف در این باره طراحی و بخشی از آنها در شورای تخصصی اصلاح نظام بهره‌وری در حال بررسی است.

همچنین شوراهای تخصصی اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی نیز بررسی طرح‌های مربوطه را نیز آغاز کرده‌اند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران سازمان امور مالیاتی کشور طرح تفضیلی اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی را به کارگروه تحول اقتصادی ارائه کرده‌اند. کلیات این طرح‌ها مورد موافقت کارگروه تحول اقتصادی قرار گرفته است.