رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار احیای شورای پول و اعتبار شد و گفت: این احیا پیش شرط‌‌هایی دارد که بر اساس آن باید اصحاب باشگاه سیاست و دولتمردان را از حضور در آن منع کرد. یحیی آل اسحاق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به ضرورت‌‌های وجود شورای پول و اعتبار گفت: بسیاری از تصمیمات مهم در حوزه پولی و بانکی هم اکنون به مصوبه شورای پول و اعتبار نیاز دارند که متاسفانه این شورا سال گذشته در طرح ادغام شورا‌‌ها توسط دولت منحل و مکانیزمی‌‌برای فقدان آن معرفی نشد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر رعایت پیش شرط‌‌های لازم برای احیای این شورا در شرایط جدید اقتصادی کشور افزود: در همه جای دنیا سیاست‌‌های پولی و مالی در محفلی جدای از سیستم دولتی شکل می‌‌گیرد، بنابراین احیای شورای پول واعتبار باید به گونه‌‌ای باشد که اعضای آن از نخبگان بدون وابستگی به دولت و احزاب بوده و به صورت تخصصی و علمی‌‌گزینش شوند. وی تصریح کرد: هم اکنون سیاست‌‌های پولی و بانکی دستخوش حوادثی است که با قابلیت‌‌های اقتصادی همخوانی ندارد، در این راستا یکی از راه حل‌‌‌‌‌های ضروری، احیای شورای پول و اعتبار و گزینش افراد متخصص است؛ چراکه این شورا باید از سایر تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌های سیاسی و دولتی به دور باشد.

به گفته آل اسحاق، جنس مسائل پولی و بانکی از جنس مسائل سیاسی نیست و اگر قرار باشد جریانات سیاسی و اصحاب باشگاه سیاست بر مسائل پولی و مالی سیطره داشته باشند عواقب خطرناکی عاید کشور می‌‌شود.این مقام مسوول در اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران با انتقاد از اعلام دیرهنگام نرخ سود بانکی خاطرنشان کرد: نرخ سود بانکی از جمله عوامل تعیین کننده در شاخص‌‌‌‌‌های اقتصادی است که اگر بنا باشد این مولفه خارج از نظام بازار عمل کند قطعا تعادلات اقتصادی را بر هم می‌‌زند.

وی اظهار داشت: واگذاری بانک‌‌ها به بخش خصوصی مدتی است که آغاز شده ولی به اندازه مطلوبی شکل نگرفته است؛ از سوی دیگر بانکداری کنونی ایران تحت فرمان متمرکز دولت شکل گرفته و بر همین اساس نیز تصمیمات مهمی‌‌نظیر نرخ سود بانکی در نظام آزاد بانکداری و براساس عرضه و تقاضا عمل نمی‌‌کند.