چک‌پول‌های 100هزار تومانی شنبه آینده 200 هزار تومانی در حال طراحی

عکس: حمید جانی‌پور

طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش نظام راهبری شرکتی و در جمع خبرنگاران درباره چند موضوع مختلف توضیحاتی داد و ... در مورد نامه رییس‌جمهور به بانک مرکزی مبنی بر تسریع در روند پرداخت تسهیلات بانکی به مردم و اقدامات بانک مرکزی گفت: پاسخ نامه رییس‌جمهوری را سه روز پس از آن به صورت کتبی ارائه و در آن توضیحاتی در مورد شرایط و اقداماتی که باید انجام شود، مطرح کردم.

چک پول‌های جدید شنبه در دست مردم

به گزارش خبرگزاری فارس، مظاهری در خصوص چک‌ها پول‌های جدید گفت: چک پول ۱۰۰هزار تومانی به اندازه کافی چاپ شده و امروز (دیروز) تحویل سازمان نشر داده خواهد شد و بعدازظهر در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد تا از روز شنبه در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه چک‌‌پول‌های ۲۰۰هزار تومانی نیز در حال طراحی است، اظهار داشت: چک‌پول‌های جدید جایگزین مناسبی برای چک پول‌های قدیمی خواهند بود و با توجه به نقل و انتقال راحت این چک‌پول‌ها، نیاز به پشت نویسی نیز نخواهد داشت.

مظاهری در پاسخ به این سوال که برخی از مدیران شعب به پشت نویسی چک‌پول‌ها تاکید می‌کنند، خاطرنشان کرد: ضرورتی به پشت نویسی چک پول‌ها نیست تا نقل و انتقال راحت‌تر انجام پذیرد.

مظاهری در خصوص کیفیت چک‌پول‌های جدید تصریح کرد: جنس این چک‌پول‌ها از پنبه و چاپ آن فولادی و تمام ضرایب ایمنی در آن رعایت شده تا مشکل مربوط به جعل چک پول‌ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: بعد از به‌کارگیری چک پول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی در خصوص اصلاح رفرم پولی که در جریان است و حذف سه صفر یا چهار صفر یا چاپ اسکناس‌های درشت تر تصمیم‌گیری می‌شود.

مظاهری تاکید کرد: چک‌های جدید عملا کار اسکناس را با اطمینان و راحتی بیشتر و آثار نقدینگی کمتر انجام می‌دهد؛ چرا که چک پول‌های قبلی بدون کنترل بانک مرکزی و دولت توسط بانک‌های مختلف منتشر می‌شد و در نتیجه کنترل نقدینگی برای دولت و بانک مرکزی ممکن نبود.

دلایل رشد نرخ تورم

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه روشنگر است، اظهار داشت: نرخ تورم کنونی کشور از رقم بالایی برخوردار است و رشد آن تا پایان خرداد ماه تصاعدی بود؛ اما از تیرماه مقداری از رشد نرخ تورم کاسته شد که امید است شتاب منفی نرخ تورم تا پایان سال حفظ شود.

مظاهری در خصوص دلایل رشد نرخ تورم گفت: نقدینگی اضافه، تورم وارداتی، تفاوت افزایش تولید و افزایش تقاضا، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی (که در سال گذشته ۵/۱میلیارد دلار نقد اضافه شد)، زیاد شدن اعتبارات بانکی (که با تصمیم یا تکلیف هیات مدیره بانک‌ها ارائه شد) و دریافت ۱۳‌هزار‌میلیارد تومان اعتبارات توسط بانک‌ها از بانک مرکزی (که باعث رشد شتابان نقدینگی جامعه شد) از جمله دلایل رشد نرخ تورم بود.

وی تاکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده، سرعت پرداخت اعتبارات از بانک مرکزی به بانک‌ها کمتر شده و امیدواریم با ارائه لایحه پرادخت بدهی دولت به سیستم بانکی و تامین سرمایه برای بانک‌ها در روز یکشنبه آینده در کنار جلوگیری از کاهش نقدینگی جامعه منابع لازم برای نظام بانکی فراهم شود و از سوی دیگر بانک‌های خصوصی تشویق به افزایش سرمایه شوند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص میزان دیون دولت به بانک‌ها تصریح کرد: آنچه تا سال ۸۴ حسابرسی شده و قطعیت یافته حدود ۶هزار و ۴۰۰میلیاردتومان بدهی دولت به بانک‌ها است که محاسبه شده است.

ملزم به سرمایه‌گذاری خارجی هستیم

مظاهری با بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری خارجی از الزامات مهمی است که باید پیگیری شود، تصریح کرد: با ورود سرمایه خارجی علاوه بر ورود تکنولوژی و دانش، سهم سرمایه‌گذاری خارجی نیز وارد کشور می‌شود.

وی ادامــــه داد: محدودیــت سرمایه‌گذاری خارجی در نظام برطرف شده و برخی از سرمایه‌گذاران خارجی به ایران آمده اند و در مجموع شرایط فراهم شده است.

مظاهری گفت: تسهیلات مسکن در سال ۸۷ حدود ۷هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بود که ابلاغ شده و این رقم بر اساس منابع موجود بانک‌ها برآورد شده که در ۶ ماه دوم و با بررسی‌های جدید شاید این رقم افزایش یابد.

وی ادامه داد: پیشنهاد بانک مسکن برای انتشار اوراق رهنی ۳‌هزار‌میلیارد تومانی است که هنوز نهایی نشده است.

اثر طرح تحول اقتصادی در بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال فارس که طرح تحول اقتصادی چه تبعاتی برای بانک‌ها به همراه خواهد داشت، افزود: طرح تحول اقتصادی روی همه اجزا از جمله بانک‌ها تحولاتی را ایجاد خواهد کرد و با حذف یارانه‌ها، بانک‌ها مسوولیت سنگینی در پرداخت یارانه نقدی به مردم خواهند داشت که باید به موقع و به راحتی در اقصی نقاط کشور پرداخت شود.