گروه بازار پول- ارزش دلار در بازارهای جهانی در مقابل سایر ارزهای عمده با کاهش مواجه شد و بهای طلا نیز همزمان با رشد بهای نفت رو به افزایش نهاد.

ارزش دلار آمریکا روز گذشته در آستانه انتشار گزارش ساخت و ساز مسکن در این کشور افت کرد و از نرخ برابری ۴۶۸۵/۱ به ازای هر یورو به ۴۷۳۳/۱ رسید که نشان از تضعیف ۰۰۴۸/۰ واحدی ارزش دلار در مقابل یورو دارد. ارزش دلار در مقابل ین ژاپن نیز از سطح ۷ ماه گذشته خود نیز پایین‌تر آمده است. نرخ دلار آمریکا در بازار داخل نیز که تا سطح ۹۶۵ تومان بالا رفته بود و هنوز هم برخی گمانه‌زنی‌ها از رشد قیمت آن تا حد ۱۰۰۰ تومان حکایت دارد، روز گذشته به سطح ۹۵۹ تومان افت کرد.نرخ یورو نیز با وجود رشد نرخ برابری آن در مقابل دلار در حدود ۱۲ تومان کاهش یافت و به نرخ ۱۴۲۳ تومان رسید. پوند انگلیس نیز که در بازارهای جهانی به دلیل افت قیمت مسکن در این کشور در مقابل یورو کاهش داشته و در عین حال در مقابل دلار آمریکا ۰۰۱۸/۰ واحد افزایش را ثبت کرده است، در بازار داخلی با کاهش ۱۵ تومانی قیمت به سطح ۱۸۲۰ تومان سقوط کرد.طی امروز و فردا گزارش تولید ساختمان‌های تازه‌ساز در آمریکا و گزارش شاخص نرخ تولید‌کننده به عنوان دو شاخص مهم اقتصاد آمریکا توسط دپارتمان‌ تجاری و دپارتمان اشتغال اعلام خواهد شد.سفته‌بازی سرمایه‌گذاران بازار ارز بر سر احتمال بدتر شدن شرایط این شاخص‌ها، موجب افت ارزش دلار شده و احتمال به تاخیر افتادن در بالا رفتن نرخ بهره توسط بانک کشاورزی را در اذهان تشدید کرده است.در ماه جولای آمار خانه‌های تازه‌ساز در آمریکا با ۹/۹درصد افت در حدود ۹۶۰هزار بوده است. شاخص بهای تولید‌کننده در ماه جولای تنها ۵/۰درصد رشد داشته، در حالی که در ماه ژوئن این رقم ۸/۱درصد بوده است. نرخ بهره هم‌اکنون در آمریکا ۲درصد، در استرالیا ۲۵/۷درصد و در نیوزیلند ۸درصد است.

بازار طلا و سکه

روز گذشته با افزایش بهای نفت و کاهش ارزش دلار بهای طلا با بیش از ۱۱ دلار رشد مواجه شد و به سطح ۷۹۷ الی ۸۰۰ دلار بازگشت. با این وجود بازار داخلی پس از شروع به کار مجدد، در واکنش به افت تقریبا ۶۰ دلاری قیمت طلا با یک هفته تاخیر با افت مواجه شد.هر قطعه سکه بهار آزادی در چهارراه استانبول با ۶هزار تومان افت قیمت به ۱۹۵هزار تومان رسید.

نرخ عرضه سکه طرح قدیم نیز ۵هزار تومان و نیم‌سکه ۶هزار تومان از ارزش خود را از دست داده‌اند.ربع سکه با ۲هزار تومان و هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) نیز با ۲۲۰۰ تومان کاهش قیمت مواجه شدند.