گروه بازار پول- بانک تجارت با اعطای‌هزاران‌میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی ضمن ایفای نقش در تامین منابع مالی لازم برای توسعه و پیشرفت صنعت نفت، امکان تداوم و ایجاد صدها فرصت شغلی را برای نیروی کار متخصص کشور فراهم آورده است.

به گزارش روابط‌عمومی‌بانک تجارت این بانک از ابتدای سال ۸۷ تاکنون بیش از پانزده‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۲۵۰۰‌میلیون یورو تسهیلات ارزی به طرح‌های نفتی و پتروشیمی‌کشور اختصاص داده است. بانک تجارت همچنین طی سه ماه نخست سال ۸۷ با گشایش بیش از ۱۲۴ فقره اعتبار اسنادی به ارزش بیش از ۳۱۱‌میلیون یورو شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را در اجرای پروژه‌های استخراج و استحصال فرآورده‌های نفتی یاری کرده است که از نظر تعداد چهار برابر و از نظر مبلغ ۶۷ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. این دستاورد بویژه با توجه به محدودیت‌های خارجی ایجاد شده برای برخی از بانک‌های کشور از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

علاوه بر این از ابتدای سال ۸۶ تا پایان خردادماه سال ۸۷ بیش از ۲۵۲ فقره ضمانتنامه ارزی به ارزش بیش از ۳۹۴‌میلیون یورو برای شرکت‌های فعال در صنایع نفتی و پتروشیمی ‌کشور صادر شده است. شایان ذکر است بانک تجارت طی سال‌های گذشته نیز بیش از ۱۷۰‌هزار‌ میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌ کشور اعطا نموده است.

این گزارش می‌افزاید: از جمله طرح‌های صنعت نفت که از تسهیلات بانک تجارت استفاده نموده‌اند، می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی‌فجر، فن‌آوران، سرتیپ رسولی، زاگرس، جم، خراسان، برزویه، مبین، ماران، رازی، فرساشیمی، اصفهان و شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، لاوان، شازند اراک و ... اشاره کرد.

مطابق راهبردهای اعلام شده توسط مدیریت ارشد بانک تجارت، واحدهای پژوهشی این بانک مطالعاتی را درخصوص امکان تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های عظیم صنایع نفت و پتروشیمی ‌در کشور از طریق بازارهای مالی اسلامی‌ آغاز کرده‌اند.

همایش دو روزه نظام حقوقی و قراردادهای صنعت نفت طی روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد ماه با حضور و حمایت مالی بانک تجارت در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. مطابق برنامه اعلام شده دکتر داوری، مدیرعامل بانک تجارت در روز نخست این همایش سخنرانی خود را با موضوع بررسی نقش راهبردی بانک‌ها در تسهیل قراردادهای صنعت نفت ارائه می‌کند.