افزایش ارزش دلار در ماه‌های آینده تورم جهانی را کنترل می‌کند

کارشناسان اقتصادی با اشاره به رابطه میان ارزش دلار و تورم جهانی پیش‌بینی کردند در ماه‌های آینده با افزایش بیشتر ارزش دلار قیمت نفت، طلا و سایر کالاها در سطح جهان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سی‌ان‌ان ،افزایش ارزش دلار در برابر یورو و ین طی روزهای اخیر موجب کاهش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی شده و این مساله در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی به خصوص رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

در مورد افزایش ارزش دلار طی روزهای اخیر دلایل و تحلیل‌های زیادی عنوان شده است، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل افزایش ارزش دلار تصمیم بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای عدم افزایش نرخ بهره در این اتحادیه است.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا هفته گذشته در اقدامی هماهنگ با آمریکا اعلام کرد نرخ بهره خود را افزایش نمی‌دهد.

در عین حال پایین بودن نرخ بهره بانکی در آمریکا نسبت به اروپا موجب جذب سرمایه‌های خارجی بیشتر در اروپا شده است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ارزش دلار در برابر یورو به بالاترین رقم طی هفت هفته اخیر رسیده و ارزش دلار در برابر ین نیز به بالاترین حد طی هفت ماه اخیر رسیده است.

علاوه بر حفظ نرخ بهره یورو کاهش رشد اقتصادی جهان و کاهش تورم در آمریکا نیز از دیگر علل افزایش ارزش دلار عنوان شده است. بسیاری از کارشناسان تا حد زیادی مشکل جهانی تورم را ناشی از کاهش ارزش دلار می‌دانند و معتقدند در صورت افزایش پایدار ارزش دلار این مشکل حل می‌شود.

نخستین و مهم‌ترین نتیجه افزایش ارزش دلار کاهش قیمت نفت بوده است. کاهش ارزش دلار یکی از مهم‌ترین علل افزایش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر به شمار می‌رود. طی دو هفته گذشته که ارزش دلار در برابر یورو نزدیک به هفت سنت افزایش داشته است، قیمت نفت بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است. با کاهش قیمت جهانی نفت قیمت طلا نیز بیش از ۱۰۰ دلار در هر اونس کاهش یافته و فشارهای تورمی بر اقتصاد جهانی تعدیل شده است. قیمت طلا که طی ماه گذشته به مرز ۱۰۰۰ دلار در هر اونس رسیده بود هم اکنون به کمتر از ۸۷۰ دلار رسیده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی جهان موجب کاهش قیمت کالاها در آینده نزدیک خواهد شد.

براساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند ارزش دلار در برابر یورو طی ماه‌های اخیر بیش از پیش افزایش یابد و در نتیجه تورم جهانی کاهش یابد. به عقیده این افراد رشد اقتصادی اروپا طی ماه‌های اخیر کاهش می‌یابد و این امر بر ارزش یورو در برابر سایر ارزها تاثیر می‌گذارد. بانک مرکزی اروپا که طی ماه‌های قبل با افزایش نرخ بهره قصد کنترل تورم را داشت، اکنون با کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو شده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که ارزش دلار در برابر یورو تا پایان سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۰درصد افزایش خواهد یافت. رشد اقتصادی اروپا تا پایان سال ۲۰۰۹ بیش از آمریکا کاهش خواهد یافت و این مساله تاثیر زیادی در کاهش ارزش یورو در برابر دلار خواهد داشت. برخی نیز معتقدند ارزش دلار در برابر یورو بیش از ۱۵ تا ۲۰درصد رشد خواهد داشت؛ چرا که بانک مرکزی اروپا سال آینده نرخ بهره بانکی را کاهش خواهد داد و بانک مرکزی آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی خواهد کرد.