پرداخت 1500میلیارد تومان تسهیلات مسکن در سه ماه اول امسال

در طول سال گذشته میزان جذب سپرده‌ها ۲۷‌درصد بوده است.

دکتر حسین قضاوی، قائم‌مقام بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مانده تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در سال گذشته با سه‌درصد رشد به ۱۸۷‌هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: از این مبلغ ۲۱‌هزار‌میلیارد تومان به تسهیلات غیر جاری اختصاص داشته است.

وی درباره آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال جاری تصریح کرد: آخرین آمار رسمی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد مربوط به دو ماهه ابتدایی امسال است که در طول دو ماهه اول سال ۸۷ رشد مانده تسهیلات پرداختی کل بانک‌ها معادل ۱/۱‌درصد بوده که البته اگر بخواهیم فقط به رشد مانده تسهیلات پرداختی بانک‌های دولتی اشاره کنیم آن هم با قدرت وام دهی قابل ملاحظه‌ای که این بانک‌ها دارند، رشد مانده تسهیلات آنها فقط نیم‌درصد بوده و با لحاظ کردن تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری است که این رشد به ۱/۱‌درصد افزایش می‌یابد، در حالی که این رشد در دوره دو ماهه اول سال قبل به ۵/۲‌درصد رسیده بود.

قضاوی با تاکید بر اینکه کاهش رشد تسهیلات پرداختی بانک‌ها به معنی توقف تسهیلات پرداخت شده این بانک‌ها نیست، اضافه کرد: بانک‌ها از محل وصول تسهیلات پرداختی پیشین خود که دریافت کرده‌اند، قاعدتا تسهیلاتی می‌پردازند، کما اینکه در طول سه ماهه امسال تعدادی از بانک‌ها تنها بیش از یک‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کرده‌اند، بنابراین بانک‌ها به هیچ وجه پرداخت تسهیلات خود شان را متوقف نکرده‌اند.

قائم‌مقام بانک مرکزی تصریح کرد: در تمامی ماه‌های سال قبل میزان رشد تسهیلات بیش از رشد سپرده‌ها بوده و در چنین فضایی شکاف زیادی بین میزان سپرده‌ها و تسهیلات ایجاد می‌شود.

به گفته او مانده سپرده‌های آزاد بانک‌ها در پایان سال گذشته ۱۳۰‌هزار‌میلیارد تومان بوده اما تسهیلات پرداختی آنها ۱۸۷‌هزار‌میلیارد تومان بوده است