وزیر تعاون گفت: یکی از فرصت‌هایی که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کشور حاصل شده واگذاری کارهای بزرگ اقتصادی صدر اصل ۴۴ مانند بانک و بیمه به تعاونی‌ها است که باتجویز این سیاست‌ها بستر این کار فراهم شده است. به گزارش بینا، محمد عباسی با اعلام این خبر اظهار داشت: به زودی بانک توسعه تعاون پس از ابلاغ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ به دولت راه‌اندازی می‌شود که ۱۰۰‌درصد دولتی است و در خدمت توسعه تعاون قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: اقدامات موثری در جهت تبدیل صندوق تعاون به بانک تعاون انجام شده است تا بتواند در خدمت توسعه این بخش قرار گیرد.

عباسی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله تعاونی‌ها ایجاد یک بانک و بیمه در بخش تعاون است و علاوه بر این باید از همه ظرفیت‌ها برای حضور مردم در بخش تعاون استفاده شود زیرا دولت نمی تواند ۱۰۰‌درصد این اهداف را محقق کند.

وزیر تعاون با اشاره به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: بر اساس این سیاست‌ها دولت نمی‌تواند در کار جدید اقتصادی وارد شود و تشکیل بانک توسعه تعاون به شکل دولتی یک استثنا است که با تصویب قانونگذار انجام خواهد شد.

وی در مورد تعاونی‌های بورس افزود: حضور تعاونی‌ها در بازار بورس بسترهای جدیدی است که در چارچوب این سیاست‌ها به وجود آمده زیرا بورس

مولفه موثری در اقتصاد کشور است و باعث تجمیع منابع مردم و در خدمت گرفتن آن برای سرمایه‌گذاری است.

عباسی در مورد تعاونی‌های راکد گفت: نظارت جامع در مورد تعاونی‌های راکد انجام می‌شود که به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی یکی از اشکالات تعاونی‌های راکد را مشکلات مالکیت زمین ونیز تشکل تعاونی بدون کارشناسی دانست و گفت: بیش از ۵۰‌درصد از تعاونی‌های راکد به سمت فعالیت‌های جدید حرکت کرده‌اند.

وزیر تعاون افزود: نکته مهم این است که با سازوکار نظارت موثر نباید اجازه داده شود

تعاونی‌های موجود دچار عارضه رکود شوند.

وی همچنین اظهار داشت: طبیعی است که بعضی از تعاونی‌ها به دلیل عدم فعالیت خود به خود منحل می‌شوند، اما دولت قصد ندارد در تعاونی‌ها دخالت کند بلکه نظارت می‌شود که برخی افراد به اسم تعاونی تخلف نداشته باشند.

وی همچنین از اعمال معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از بخش تعاون پس از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ خبر داد و گفت: برای توانمند سازی مردم از لحاظ کارآفرینی بخشی از امتیازها به تعاون اختصاص می‌یابد.

وزیر تعاون در مورد بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون هم تصریح کرد: برای تقویت این بخش علاوه بر ایجاد این بنیاد، تعاونی‌های مسکن مهر، تعاونی‌های تولید، حمایت از تعاونی‌ها و معرفی تعاونی‌های نمونه از طریق ادارات کل تعاون هم انجام می‌شود.