نقل و انتقال وام مسکن بین شهرها امکان‌پذیر است

عکس: آکو سالمی

مشکل مسکن در کشور ما به موضوع روز تبدیل شده است. قیمت مسکن در دو، سه سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است و یکی از عوامل تاثیرگذار در این افزایش بحث وام خرید مسکن است اما با راکد شدن بازار مسکن، در حال حاضر خرید و فروش وام مسکن نیز به رکود رفته است به طوری که فروشندگان وام مسکن اظهار می‌کنند: متقاضیان کمتری در شرایط فعلی بازار از این وام استقبال می‌کنند. در حال حاضر قیمت خرید وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در تهران دومیلیون و سیصدهزار تومان و فروش آن بین دومیلیون و۸۰۰هزار تومان تا سه‌میلیون تومان است. همچنین در کرج قیمت خرید وام ۱۸میلیون تومان تا دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت فروش آن نیز سه میلیون تا سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

برخی فروشندگان وام مسکن در خصوص ابلاغ و عملیاتی شدن فرمول جدید محاسبه اقساط از سوی بانک مرکزی در میزان اقساط وام ۱۸میلیون تومانی مسکن که ظاهرا در این روش میزان اقساط بازپرداخت وام ۱۸میلیون تومانی افزایش می‌یابد، عنوان می‌کنند که هنوز این امر بر روی بازار این وام تاثیر نگذاشته است، اما راکد شدن بازار مسکن در حال حاضر باعث رکود در بازار وام مسکن شده است. باید منتظر ماند و دید این شیوه چه تاثیری بر روی این بازار خواهد داشت.

عوامل دیگر نیز در این کاهش دخیل بوده‌اند و از جمله این عوامل این است که دیگر بانک‌ها چه خصوصی و چه دولتی وام خرید نمی‌دهند و فقط بانک مسکن این نوع وام را می‌دهد و این سیاست‌ها باعث کاهش قیمت وام مسکن شد. در همین رابطه خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی با مدیر طرح و برنامه با نک مسکن انجام داده است که آن را می‌خوانید.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن در مورد روش جدید بازپرداخت تسهیلات وام مسکن گفت: بحث مربوط به اخذ سود بیشتر نیست بلکه استفاده از فرمول صحیح در مقایسه سود است. فرمول قبلی از اشکالات ساختاری برخوردار بود و فرمول صحیح نبود. وحید جلالی غدیرپور افزود: از سال ۸۳ بحث تغییر فرمول بازپرداخت تسهیلات مسکن در دستور کار کارشناسان بانک مرکزی قرار گرفت که بتوان به طور صحیح محاسبه سود در بخش تسهیلات داشته باشیم که مطالعات و بورس‌ها منجر به گزارش به شورای پول و اعتبار در اسفندماه ۸۵ و به تصویب این شورا رسید. وی اظهار کرد: از تیرماه سال ۸۶ توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد. و از همان موقع در همه بانک‌ها اجرایی شد و با توجه به این فرمول که در تسهیلات مبادله‌ای مثل فروش اقساطی یا اجاره به شرط تملیک قابل استفاده بود از تیرماه ۸۶ در بانک‌ها اجرایی شد. جلالی افزود: در بانک مسکن هم از اسفندماه ۸۶ اجرایی شد. مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: در فرمول جدید میزان اقساط به صورت صحیح و براساس یک روش علمی و حسابداری تعیین می‌شود و هر قسط هم شامل بخشی از سود و اصل تسهیلات است.

وی ادامه داد: در فرمول جدید کل قرارداد به روش پلکانی است که اگر ۱۲ ساله باشد پلکانی برای ۱۲ سال و ۱۸ سال نیز برای ۱۸ سال و به تبع آن با توجه به این که مدت بازپرداخت طولانی‌تر است؛ ولی در روش قبلی فقط برای ۵ سال بود .وی افزود : در فرمول جدید بدهی وام‌گیرنده بعد از گذشت یک ماه به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. در فرمول قبلی حتی پس از گذشت ۵ سال از قرارداد بدهی اولیه به همان صورت باقی می‌ماند و این ایراد عمده آن بود. جلالی گفت: نباید از دید افزایش سود به آن نگاه کرد باید از دید اجرای صحیح حسابداری به طوری که هم سود گرفته می‌شود و هم از اصل آن کم می‌شود که این ویژگی فرمول جدید است.

مدیر طرح و برنامه‌بانک مسکن در مورد نقل و انتقال وام مسکن نیز گفت: انتقال وام مسکن امکان‌پذیر است. جلالی غدیرپور افزود: کسانی که واقعا قصد خرید واحد مسکونی در منطقه‌ای دیگر را دارند، می‌توانند با ارائه مستنداتی به مدیران استان و تایید آن وام مسکن خود را انتقال دهند.

وی گفت: بحث انتقال از کلان شهرها به سایر شهرها آزاد است و هیچ محدودیتی ندارد. جلالی در مورد نقل و انتقال از شهرها به کلان شهرها هم گفت: ممنوعیت کامل نیست و فقط اگر شخصی محل کار و یا سکونت آن یا قصد خرید در محل دیگری را داشته باشد می‌تواند با ارائه مستنداتی مانند قولنامه این مجوز را بگیرد و امتیاز وام خودرا به شهر مورد نظر خودش منتقل کند. وی افزود: محدودیت خاص است و آن هم برای کسانی که برای خرید و فروش امتیاز این کار را می‌کنند. جلالی غدیرپور گفت: کسانی که بخواهند به طور واقعی از شهری به شهر دیگر امتیازشان را برای خرید و به نام خود منتقل کنند مدارک و مستنداتی را برای مدیریت استان‌ها ارائه دهند و انتقال وام خود را به طور طبیعی انجام دهند.

وی در مورد سامان دادن به خرید و فروش وام مسکن گفت: بانک مسکن یک حساب ممتاز دارد که در این حساب ممتاز بانک هم سودی معادل سود سپرده کوتاه مدت به آن می‌دهد و هم اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات که این اوراق در بازار قابل خرید و فروش است و هیچ ممنوعیتی ندارد.

جلالی غدیرپور افزود: افرادی که به دنبال استفاده از تسهیلات مسکن هستند، می‌توانند این اوراق را از بازار خریداری کنند و با ارائه آن به بانک از تسهیلات مسکن برای خرید واحد مسکونی استفاده کنند.

وی ادامه داد: این اوراق فعلا وارد بورس نشده؛ ولی بانک برنامه‌ای دارد که یک نوع اطلاع‌رسانی و یک نوع ارتباط بین عرضه‌کننده و یا فروشندگان این اوراق با خریداران آن ایجاد کند که با هم ارتباط داشته باشند و این اوراق را خرید و فروش کنند و خریداران از امتیاز آن استفاده کنند.

وی در مورد افزایش میزان سطح تسهیلات مسکن نیز گفت: بانک مسکن تابع ضوابط بانک مرکزی است و هر وقت بانک صلاح تشخیص داد ابلاغیه‌ای به بانک خواهد داد که تاکنون و برای سال جدید هیچ ابلاغیه‌ای برای افزایش سطح تسهیلات مسکن نداشتیم.