بهای جهانی طلا 34دلار افت کرد

گروه بازار پول- افت شدید بهای طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه بهار آزادی را با کاهش مواجه کرد. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای فروش فوری در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۹۴۰دلار سقوط کرد که نسبت به نرخ ۹۷۴دلار روز سه‌شنبه در حدود ۳۴دلار افت را ثبت کرد.

بهای هر قطعه سکه بهار آزادی در چهارراه استانبول روز گذشته با کاهش ۲هزار تومان به نرخ ۲۱۵هزار تومان عرضه شد، نیم‌سکه نیز در این بازار ۲هزار تومان افت کرد. سکه طرح قدیم و ربع سکه نیز به ترتیب یک هزار تومان و ۵۰۰تومان افت قیمت داشته‌اند.

هر مثقال ۱۷ عیار نیز با ۲۵۰۰تومان کاهش قیمت به نرخ ۹۱هزار تومان رسید. افت بیش از ۶دلاری بهای نفت و سخنان مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر لزوم افزایش نرخ بهره دلار موجب افزایش برابری ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو و پوند و کاهش شدید و ناگهانی ارزش طلا در بازار لندن شد.

دارایی‌های فیزیکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در ۲۱ جولای پس از رسیدن به ۷۱/۱میلیون اونس با وجود افزایش بهای نفت بدون تغییر مانده است. نرخ برابری یورو روز گذشته به سطح ۵۷۴۲/۱دلار کاهش یافت. پوند نیز از برابری ۲ به ۹۹۳۸/۱دلار افت کرد.