بهای طلا 13دلار رشد کرد

گروه بازارپول- افزایش بهای نفت و رشد تقاضا برای ساخت جواهر‌آلات طلا قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی را بیش از ۱۳دلار بالا برد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای آسیایی روز گذشته با بیش از ۱۳دلار رشد به حد ۹۶۸دلار رسید.

با وجود رشد بهای طلا روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی (تصویر امام) با یک‌هزار تومان کاهش قیمت به نرخ ۲۱۶هزار تومان رسید. سایر سکه‌ها تغییر قیمت نداشتند.

مقاومت ایران در مقابل فشارهای غرب در اجلاس ژنو، رشد ۳/۲دلاری بهای هر بشکه نفت را در پی داشت. از سویی بهای یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۰۵۹/۰ واحد رشد به نرخ ۵۹۰۴/۱ رسید.

از عربستان نیز خبر می‌رسد که تقاضای خرید طلا و جواهر در این کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در خاورمیانه طی ۳ ماه اخیر بین ۲۰ الی ۳۰تن طلای قراضه را فرآوری و مورد معامله قرار داده است.

کد استاندارد طلا و جواهر اجباری می‌شود

طرح الزام سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر به استفاده از کد استاندارد (انگ) در طلاجات ساخته شده داخل کشور از اواخر شهریور ماه اجرا می‌شود.

سیدقوام ‌امین، نایب رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه و صراف تهران، در گفت‌وگو با ایسنا از نهایی شدن آغاز فعالیت صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر و نیز راه‌اندازی بورس طلا در منطقه آزاد کیش خبر داد.

وی گفت: برای راه‌اندازی سالن بورس طلا در کیش بین منطقه آزاد کیش و اتحادیه طلا و جواهر جلسات و توافقاتی انجام گرفته و هفته آینده نیز نشستی به منظور اتخاذ تصمیم نهایی برگزار می‌شود.

امین عنوان کرد: در کنار راه‌اندازی بورس طلا، زمینی به مساحت یک هکتار در اختیار سازندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر قرار می‌گیرد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین با اشاره به برگزاری جلساتی بین مسوولان این اتحادیه و موسسه استاندارد گفت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفته، بخش عمده‌ای از طلاجات تولید داخل فاقد کد استاندارد یا انگ (برند) هستند و بر روی آنها عدد ۷۵۰ حک شده و تنها تعداد انگشت شماری به نام شرکت‌ تولیدکننده است که موجب تقلب در عیار و کیفیت طلا می‌شود لذا در این نشست بر لزوم استفاده از نام و نشان سازنده در طلاجات تولیدی مورد تاکید قرار گرفت. وی خبر داد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده از اواخر شهریور ماه سال جاری تمامی طلاجات ساخته شده‌ای که در بازار تهران به فروش می‌رسند، باید دارای کد استاندارد باشند.

امین اظهار امیدواری کرد که استفاده از کد استاندارد در طلاهای تولیدی از ورود قاچاق طلا و جواهر خارجی و نیز تقلب در کیفیت طلاها جلوگیری کند.

وی تاکید کرد که اجرای این طرح با نظارت بازرسان اتحادیه و سازمان بازرسی انجام می‌شود.