افزایش سرمایه بیمه مرکزی و بیمه ایران

دولت از محل اندوخته حساب ذخیره ارزی به هر یک از بیمه‌های ایران و بیمه مرکزی مبلغ ۵۰۰میلیون دلار بابت افزایش سرمایه‌ اختصاص داد.

جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این کمک با هدف افزایش سرمایه این دو بیمه و در راستای تقویت توان مالی این دو نهاد در حوزه بیمه‌های اتکایی داخلی صورت گرفته است تا در صورت لزوم پیامدهای اقتصادی تحریم‌های احتمالی در حوزه بیمه مدیریت شود.

وی افزود: این کمک که سهم هر کدام از بیمه از آن ۵۰۰میلیون دلار است به زودی از سوی بانک مرکزی اختصاص می‌یابد.

رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در مورد کاهش ۴۰درصدی حق بیمه موتورسیکلت‌ها گفت: بررسی‌های ما نشان داد که ضریب خسارت موتورسیکلت‌ها پایین است و در عین حال حق بیمه‌ای که برای بیمه کردن آنها دریافت می‌شود رقم بالایی است؛ بنابراین بخش زیادی از دارندگان موتورسیکلت تمایلی برای بیمه کردن وسیله نقلیه خود نداشتند.

فرشباف تصریح کرد: این شرایط باعث شده بود که از حدود ۵/۳میلیون دستگاه موتورسیکلت تنها ۷۰۰هزار دستگاه بیمه باشند، از این رو تصمیم گرفته شد با کاهش ۴۰درصدی حق بیمه، زمینه افزایش پوشش بیمه‌ای را فراهم آوریم.

این تصمیم با توجه به طبقه اجتماعی که بیشترین استفاده از موتورسیکلت دارند و استفاده‌ای که در سال‌های اخیر از این وسیله نقلیه به عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش صورت می‌گیرد، کمک قابل توجهی به دهک‌های پایین جامعه است.

رییس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: علاوه بر این تصمیم، مقرر شد جریمه‌ای که بابت عدم بیمه کردن از دارندگان موتورسیکلت اخذ می‌شد نیز حذف شود، از این رو به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ شد که از تاریخ ۱۶ تیرماه آن دسته از دارندگان موتورسیکلت که وسیله نقلیه خود را بیمه نکرده‌اند، به مدت چهار ماه از جریمه معاف باشند.

فرشباف با اشاره به حق بیمه ۱۸۰هزار تومانی و جریمه ۶۰هزار تومانی که تا پیش از این اخذ شد، گفت: با تصمیمات جدید دارندگان موتورسیکلتی که مشمول این قانون می‌شوند، مجموعا ۱۳۰هزار تومان در حق بیمه تخفیف قائل می‌شود که این قانون از اول مرداد اجرایی می‌شود.