بانک‌ها به دلیل سیاست ضدتورمی دولت انقباضی عمل می‌کنند

مشاور رییس‌جمهوری تاکید کرد: بانک‌ها ناتوان از اعطای تسهیلات نیستند، اما به دلیل سیاست‌های ضد‌تورمی دولت انقباضی عمل می‌کنند.

مرتضی تمدن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که پرسید، وزیر کار اخیرا اعلام کرده است حتی اگر نرخ سود بانکی نیز اعلام شود، بانک‌ها منابعی برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها در اختیار ندارند، اظهار داشت: در این رابطه دو بحث وجود دارد، یکی تسهیلات مورد نیاز بنگاه‌های زود بازده و دیگری سایر تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای اعطای تسهیلات مورد نیاز بنگاه‌ها در بودجه یارانه‌ای پیش‌بینی شده است و بانک‌ها در پرداخت این نوع تسهیلات با مشکلی مواجه نیستند.

در عین حال آنچه مورد بحث است پرداخت تسهیلات از محل منابع خود بانک‌ها است که بانک‌ها دستشان در این بخش باز نیست.

مشاور رییس‌جمهور با بیان این که دولت تلاش دارد از طرق مختلف توان بانک‌ها در اعطای تسهیلات را بالا ببرد، افزود: بانک‌های ما موسسات قدرتمندی هستند، اما شرایط تورمی سبب شده است تا حدودی انقباضی عمل کنند.

تمدن همچنین در خصوص تصویب یک فوریت لایحه بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و اینکه رقم ۱۵‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این منظور قرار است از چه منابعی تامین شود، گفت: برای تامین منابع مورد نیاز پیشنهادات مختلفی مطرح است که در دست بررسی است.وی تاکید کرد: این لایحه در جهت تقویت بنیه بانک‌ها، افزایش قدرت تسهیلات دهی و همچنین کاهش بدهی دولت به نظام بانکی تدوین شده است.

تمدن همچنین تشکیل کمیسیون ویژه بررسی آثار تورمی طرح تحول اقتصادی در دولت را رد کرد و گفت: مسائل مربوط به طرح تحول اقتصادی در کمیته بررسی‌کننده آن پیگیری می‌شود و قرار نیست کمیسیون ویژه‌ای در این رابطه تشکیل شود.