دستورالعمل رییس کل بانک مرکزی برای شفاف کردن بخشنامه‌های بانکی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بازار اول- طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی، در نامه‌ای به اعضای هیات عامل، معاونان،‌ مدیران کل و مدیران ادارات بانک مرکزی، روش جدید گردش کار مربوط به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی را تعیین کرد.

مظاهری در این نامه یادآور شده است:یکی از وظایف مهم بانک مرکزی تنظیم، تدوین و ابلاغ، نظارت و در صورت لزوم دخالت در اجرای سیاست‌ها و مقررات پولی و بانکی است.

به منظور ارتقای کیفیت و ارائه هر چه بهتر این خدمت به مردم از این تاریخ کلیه مکاتبات بانک با خارج از بانک که به صورت بخشنامه، دستورالعمل، آیین‌نامه، تفسیر یا تبیین مصوبات، ارائه پاسخ‌های رویه‌ساز یا هر متن دیگری که دارای جنبه تعیین تکلیف موردی با موجد یک وحدت رویه در امور بانکی باشد به شرح زیر ابلاغ گردد:

۱ - بررسی‌های کارشناسی طبق روال معمول در مدیریت یا اداره ذیربط انجام و متن قابل ابلاغ، با رعایت همه جنبه‌های فنی و تکنیکی و ادبیاتی تهیه و پیش‌نویس تهیه شده توسط افراد دارای حق امضا پاراف گردد.

۲ - متن پیشنهادی به همراه مستندات و توضیحات لازم که روشنگر موارد زیر باشد به دفتر اینجانب ارسال شود:

۱ - ۲ - عنوان و جایگاه قانونی متن(بخشنامه، دستورالعمل، آیین‌نامه، ...) روشن شود.

۲ - ۲ - مبنای قانونی و مرجع تصویب و ابلاغ متن مشخص شود.

۳ - ۲ - به طور مشخص بیان شود که متن ارائه شده چه تغییری نسبت به متون یا مصوبات رایج تا آن زمان ایجاد می‌نماید. نوع تغییر و مشخصات متنی که تغییر خواهد کرد، با ذکر شماره و تاریخ بخشنامه، دستورالعمل یا آیین‌نامه قبلی و شماره ماده یا بند موردنظر، مشخص شود.

۴ - ۲ - توجیه فنی و ضرورت و آثار مثبتی که این متن می‌تواند در بر داشته باشد.

۵ - ۲ - هر اطلاع و توضیح بیشتری که واحد صادر کننده‌ متن لازم بداند.

۳ - متن ارسالی پیش از بررسی توسط اینجانب و در صورت لزوم مذاکره و بحث فنی با مسوولان و کارشناسان مربوط، برای ابلاغ یا اصلاح فنی یا ویرایشی به واحد مربوطه عودت داده می‌شود. مواردی که نیاز به اصلاح داشته باشد، پس از اصلاح دوباره همین مسیر را طی خواهد نمود.

۴ - در مواردی که تصمیم به ابلاغ متن گرفته شود، متن ابلاغی با همه‌ سوابق و توضیحات لازم برای اطلاع عموم در سایت بانک مرکزی ثبت و منتشر و یک نسخه برای معاونت فن‌آوری‌های نوین ارسال گردد.

معاون محترم فناوری‌های نوین نسبت به طراحی و استقرار برنامه نرم‌افزاری لازم برای ثبت این متون و تغییرات حاصله به صورت روز آمد اقدام نمایند.

رییس کل بانک مرکزی در پایان این نامه متذکر شده است:

مشاهده شده است که برخی مدیران کل و مدیران در راستای انجام امور ذی‌ربط نسبت به صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا ارائه پاسخ‌های رویه‌ساز، اقدام می‌نمایند با توجه به ضرورت ایجاد هماهنگی و همگرایی بین بخشنامه‌هایی از واحدهای مختلف بانک ابلاغ می‌گردد، کلیه واحدهای بانک مرکزی اعم از اعتبارات و ارزی قبل از ابلاغ بخشنامه‌ها، متن نهایی پاراف شده بخشنامه را به همراه گزارش توجیهی درخصوص موضوع و ضرورت ابلاغ بخشنامه به دفتر اینجانب ارسال نمایند تا پس از تایید ابلاغ گردد.