دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در ایران ربوی نیست، اظهارداشت: کم و زیاد بودن نرخ سود تعیین‌کننده ربا نیست؛ بلکه کیفیت و ماهیت کار، ربوی بودن معامله را نشان می‌دهد. محمود بهمنی در گفت‌وگو با برنا، درخصوص ربوی بودن فعالیت بانکداری در ایران گفت: فرض ما این است که باید تمام عملیات بانکداری ما بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا باشد.

وی افزود: زمانی متوجه می‌شویم که فعالیت نظام بانکی ما براساس ربا بوده است یا خیر که به نظارت بر عملکرد آن بر اساس فعالیت ربوی بودن بپردازیم.

دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: در صورتی که فعالیت نظام بانکی ایران با ضوابط بانکداری اسلامی‌تطبیق نمی‌کرد آن وقت ممکن بود گفته شود که معاملات بانکداری ما ربوی است.

بهمنی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند نرخ سود ۱۲‌درصدی به نوعی ربا است، افزود: اعتقاد نداریم نرخ سود در بانک‌های ایران ربوی است؛ چراکه قانون عملیات بانکداری اسلامی‌ در حال اجرا است و قانون از این منظر ایرادی ندارد.

وی گفت: البته این احتمال وجود دارد که در آینده این قانون از این منظر اصلاح شود.

دبیرکل بانک مرکزی اظهار داشت: قانون بانکداری بدون ربا به ما اجازه فروش اقساطی و مضاربه را داده است، اما هرگز وارد مکانیزم دستورالعمل آن نشده است.

وی با اشاره به انواع نرخ سود در معاملات بانکی گفت: نرخ سود ثابت و قطعی در عقود مبادله‌ای اشکالی نداشته و ربا نیست.

دبیرکل بانک مرکزی در توضیح مطلب بالا افزود: برای نمونه در معامله، فروشنده کالای خود را ۱۰۰ تومان خریده و ۱۲۰ تومان به صورت قسطی می‌فروشد که این ربا نیست. اصلا کسب و کار همین است.

بهمنی ادامه داد: بنابراین کاهش یا افزایش نرخ سود، تعیین‌کننده ربا نیست؛ بلکه کیفیت یا ماهیت کار بیان می‌کند که معامله ربوی بوده یا خیر.