منشا اصلی تورم حاصل شده در کشور در ۲ دلیل عمده خلاصه می‌شود که به دو معیار عرضه و تقاضا در بخش اقتصادی برمی‌گردد و با جهت‌دهی اعطای تسهیلات به بخش واقعی اقتصاد می‌توان راه‌حلی برای کاهش تورم به وجود آورد.

محمد کهن‌دل، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «جامع‌نیوز» بیان کرد: عموما دو علت عمده منشا اصلی تورم به بار آمده در کشور است که از آن جمله می‌توان به طرف تقاضا و نیز علتی که به طرف عرضه اقتصاد مربوط می‌شود، اشاره کرد.

کهن‌دل افزود: چنانچه به هر دلیلی هزینه‌های تولید در اقتصاد افزایش یابد، مانند افزایش دستمزدها، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش کالاهای وارداتی و قیمت جهانی، افزایش قیمت ارز، در آن صورت می‌توان گفت که تمامی موارد یاد شده به طرف عرضه اقتصاد مربوط می‌شود و زمینه را برای افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات فراهم می‌سازد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در رابطه با کاهش نرخ تورم اگر علت به طرف عرضه اقتصاد مربوط باشد، باید به علل افزایش قیمت هر کدام از موارد یاد شده توجه ویژه داشت و برای کاهش نرخ تورم کشور نیز اقدامات لازم را اعمال کرد.

وی خاطرنشان کرد: ولی اگر افزایش تورم برگرفته از طرف تقاضا باشد، باید به عواملی که منجر به افزایش تقاضا مربوط می‌شود، توجه داشت.