بهای جهانی طلا 10دلار افت کرد

گروه بازار پول- بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روز پنج‌شنبه به سطح ۹۳۵دلار سقوط کرد و ۱۰دلار کاهش یافت.

افت ارزش طلا در بازارهای جهانی به دلیل رشد برابری دلار آمریکا در برابر یورو بوده است. بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره را تا حد ۲۵/۴درصد بالا برد. ظاهرا انتظار بازارهای بین‌المللی افزایش این نرخ تا حد ۵/۴درصد بوده است، که با اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر کفایت کردن افزایش نرخ بهره تا حد ۲۵/۴درصد برای مقابله با تورم ۴درصدی در این منطقه، دلار آمریکا ارزش برابری خود را در این شرایط اندکی باز تولید کرد.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به ۵۷۱۶/۱ رسید که نسبت به نرخ روزهای قبل ۰۱۱۶/۰ واحد افت داشت. پوند انگلیس نیز با ۰۱۱۱/۰ واحد افت به برابری ۹۸۲۷/۱ در مقابل دلار آمریکا دست یافت. در عوض دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در حدود ۴۸/۰ واحد رشد کرد.

در بازار داخل سکه بهار آزادی در سبزه‌میدان با ۱۰۰۰ تومان رشد به ۲۱۶هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم در حد همان ۲۳۸هزار تومان معامله شد و نیم سکه و ربع سکه به ترتیب یک‌هزار تومان و ۱۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد.

افت ۱۰دلاری قیمت طلا در حالی است که بهای هر بشکه نفت از مرز ۱۴۶دلار نیز بالا رفت. افزایش شایعات حمله آمریکا به ایران و بستن تنگه هرمز از جمله دلایل افزایش بهای نفت بود که البته قدرت دلار در باز داشتن نرخ رشد طلا معمولا بیشتر از قدرت فزایندگی نفت است.