اونس 940 دلاری، نرخ سکه بهار آزادی را به 215 هزار تومان رساند

گروه بازار پول - نرخ سکه بهار آزادی روز گذشته درپی رشد بهای جهانی طلا ۳ هزار تومان گران شد.

بهای عرضه هرقطعه سکه بهار آزادی در خیابان فردوسی روز گذشته با ۳ هزار تومان رشد به نرخ ۲۱۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز با هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۲۳۸ هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک هزارتومان و ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشتند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز به نرخ ۹۲۲۰۰ تومان فروخته شد. روزگذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از نوسانات مختلف و صعود تا سقف ۹۴۷ دلار در ساعت ۱۴ به وقت تهران به محدوده ۹۴۰ دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن حداقل ۱۰ دلار رشد را تجربه کرده است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار با ۰۰۷۲/۰ واحد رشد به ۵۸۳۲/۱ رسید. درعوض پوند انگلیس با افت ۰۰۱۷/۰ واحدی به برابری ۹۹۳۸/۱ در مقابل دلار آمریکا دست یافت.

دلار آمریکا نیز در مقابل ین ژاپن تا حد ۲۸/۱۰۶ تقویت شد. بهای طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود طی ۵/۲ ماه اخیر رسید.

افزایش بهای نفت، شدت یافتن تنش‌‌های لفظی مقامات ایران و آمریکایی و کاهش ارزش دلار آمریکا بار دیگر نرخ هر اونس طلا برای فروش فوری را از ۹۴۳ دلار در بازار هنک‌کنگ بالا برد. بهای طلا روز اول جولای (سه‌شنبه) در جریان معاملات بازار نیویورک رقم ۹۴۷ دلار را نیز ثبت کرد. اگرچه در بازار سیدنی و هنگ‌کنگ در پایان روز، نرخ ۷۰/۹۳۹ دلار را به‌عنوان نرخ پایانی ثبت کرده‌اند. اظهارات مقامات آژانس بین‌المللی انرژی در مورد احتمال افزایش تنش‌ها در تامین انرژی تا سال ۲۰۱۳، اعتصاب ۴ هزار کارگر صنعت نفت ونزوئلا و کاهش بیشتر ارزش دلار درپی شدت یافتن احتمال افزایش نرخ بهره یورو توسط بانک مرکزی اروپا، دلایل افزایش بهای نفت اعلام شده است.

نرخ تورم در اروپا به رقم بی‌سابقه ۴درصد رسیده و تمرکز بانک مرکزی اروپا (ECB) برای مقابله با تورم از طریق بالا بردن نرخ بهره مهمترین دلیل رشد ارزش یورو در مقابل دلار است.