فاطمه بهادری - بانک توسعه صادرات، صادرات ۱۰هزار دستگاه خودروی سمند به کشور آذربایجان را تامین مالی می‌کند.

کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مراسم عقد قرارداد بین شرکت ایران‌خودرو و شرکت آذ سمند که با حضور مسوولان این دو شرکت و بانک و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، ارزش قرارداد تامین مالی توسط بانک را بالغ بر ۷۳میلیون دلار اعلام کرد.

وی افزود: این قرارداد طی سه سال و در پنج محموله ۲هزار تایی به ارزش ۲میلیون و ۶۰۰هزار دلار در هر گروه مونتاژ و تحویل مشتریان می‌شود.

پرویزیان در خصوص سایر پروژه‌های ایران‌خودرو که این بانک به تامین مالی آنها پرداخت، اظهار داشت: آذربایجان و سنگال از جمله این پروژه‌ها است که برای تامین مالی پروژه‌هایی در ونزوئلا، بلاروس و سوریه نیز در حال بررسی هستیم.

وی همکاری بانک توسعه صادرات را در دو بخش اعتبار به ایران‌خودرو و اعتبار به کشور مقصد اعلام کرد که این اعتبارات جمعا بالغ بر ۲۲۰میلیون دلار می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اعلام آمادگی این بانک برای تامین مالی صادرات سایر پروژه‌ها اظهار داشت: طرف‌های تجاری بانک توسعه صادرات متنوع هستند.

وی گردش مالی ایران‌خودرو را هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود معوقاتی که شرکت ایران‌خودرو دارد، ارائه تسهیلات به این شرکت ریسک بالایی نخواهد داشت، افزود: بانک توسعه صادرات در رابطه با شرکت ایران‌خودرو مطالبات معوقه نداشته است.

اعتباری که از سوی این بانک به صادرات این تعداد خودرو در نظر گرفته شده مربوط به خریداران کالای ایرانی است.

وی ادامه داد: در حقیقت بازپرداخت این تسهیلات به عهده طرف خارجی است و صندوق‌ ضمانت صادرات هم ریسک آن را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: تامین مالی در صنعت فاکتور تعیین کننده است و بخش صنعت کشور نیاز به تامین مالی دارد و بانک توسعه صادرات از کارآفرینان و شرکت‌های بخش‌خصوصی برای ارائه تسهیلات دعوت می‌کند.

پرویزیان ادامه داد: بانک توسعه صادرات متولی مالی بخش صادرات است و وظیفه دارد تا به صادرات کمک کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعلام بانک مرکزی برای عدم ارائه تسهیلات به ۹۸ شرکت بدهکار از جمله ایران‌خودرو گفت: من از مراجع و مسوولان بانکی سوال کردم، مشخص شد که این اطلاعیه به معنای عدم ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها نبوده است.

یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک نیز در تکمیل سخنان پرویزیان اظهار داشت: در آیین‌نامه بانک مرکزی بر راه‌های دیگری برای تامین مالی این شرکت‌ها از جمله ارائه اعتبار برای خریدار ذکر شده است.

در ادامه علی اوسن، مدیرعامل شرکت آذسمند با بیان این که این قرارداد سومین قراردادی است که در بحث صنعت ایران و آذربایجان منعقد می‌شود، افزود: خط مونتاژ سمند در آذربایجان اشتغال زیادی برای این کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: در رقابت سه بند کیفیت، قیمت و نحوه ارائه خدمات به مردم مد نظر است که این سه آیتم با کمک ایران‌خودرو و بانک توسعه صادرات در حال انجام است.

اوسن ادامه داد: آقای علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان نیز از این پروژه حمایت می‌کند.