نرخ تورم در هند به بالاترین سطح خود در ۱۳ سال گذشته رسیده و باعث افت سهام و کاهش ارزش روپیه (واحد پول این کشور) شد.

به گزارش ایسنا، آمارهای منتشره نشان می‌دهد که قیمت عمده فروشی کالاها در هند نسبت به سال گذشته ۱۱درصد افزایش پیدا کرده و تورم در این کشور در حال حاضر به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۵ رسیده است. افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی باعث شده که تورم از پیش‌بینی دولت یعنی حدود پنج تا ۵/۵درصد جهش داشته باشد. این جهش در قیمت‌ها تحلیل‌گران اقتصادی را غافلگیر کرده است و انتظار می‌رود که به دنبال افزایش قیمت‌ها نرخ بهره نیز افزایش پیدا کند.

بازار سهام هند نیز دچار افت شده و به گفته کارشناسان اقتصادی این افت ادامه خواهد یافت، چون سرمایه‌گذاران جرات خرید سهام بیشتر نخواهند داشت.

پالانیپام چیدامبارام، وزیر دارایی هند، در این رابطه گفت که کشورش شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد و دولت اقداماتی را برای مقابله با مشکلات موجود مد نظر دارد.

برخلاف اغلب کشورها، در هند نرخ تورم بر اساس قیمت عمده‌فروشی سبد کالا که متشکل از ۴۳۵ نوع کالا است، محاسبه می‌شود. این بدان معنا است که قیمت واقعی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند، خیلی بیشتر از این رقم است، به طوری که قیمت گاز مصرفی برای پخت و پز ۲۰درصد و قیمت سوخت دیزل ۲۱درصد بالا رفته است.

درحالی که بانک مرکزی هند قصد دارد برای کنترل تورم نرخ بهره را افزایش دهد، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی هند کمتر از رقم پیش‌بینی شده شود و این مساله در کنار افزایش قیمت‌ها می‌تواند خشم رای‌دهندگان را به همراه داشته باشد.