گروه بازار پول - بهای طلا در بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته ۱۶دلار افزایش داشت در حالی که بازار داخلی سکه و طلا به دلیل تعطیلات اخیر کمترین تغییراتی را ثبت نکرده است. بهای هر اونس طلا برای فروش فوری در بازارهای جهانی روز گذشته به ۹۰۳دلار رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۶دلار افزایش نشان می‌دهد. افزایش بهای نفت تا محدوده ۱۴۰دلار قیمت طلا را بالا برد. تضعیف دلار نیز یکی از دلایل افزایش بهای طلا عنوان شده است.

سخنان ژان کلود تریچت، رییس بانک مرکزی اروپا مبنی‌بر احتمال افزایش نرخ بهره یورو در ماه جولای برای مقابله با تورم به افزایش نرخ برابری یورو در مقابل دلار منجر شده است. نرخ تورم در اروپا به ۶/۳درصد در ماه گذشته رسید که بالاترین نرخ طی ۱۶سال گذشته بوده است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۲۲۳/۰ واحد افزایش به ۵۷۷۷/۱ رسیده است.

از سویی گزارش اشتغال دپارتمان کار آمریکا در ماه مه بر سرعت کاهش ارزش دلار افزود. آمار اشتغال ایجادشده ماه مه در آمریکا ۴۹هزار نفر بوده که نرخ رشد بیکاری از ۵درصد به ۵/۵درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری در آمریکا طی ۲دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

هفته گذشته دلار در مقابل یورو ۴/۱درصد از ارزش خود را از دست داد. این میزان در مقابل ین ژاپن ۵/۰درصد بوده است. نرخ برابری دلار در مقابل ین به ۸۹/۱۰۴ رسید.

چشم‌انداز دلار تا پایان سال میلادی جاری نرخ ۵/۱دلار به ازای هر یورو است. همچنین برابری دلار ۱۰۵ین پیش‌بینی شده است.

سخنان تریچت همچنین موجب رشد نرخ بهره بین بانکی یورو (یوریبور) به ۹۷/۴درصد شده است. نرخ لایبور کماکان ۵درصد است.

با توجه به اتفاقات روزهای اخیر بازارهای جهانی و تعطیلات بازارهای داخلی از امروز باید منتظر افزایش نرخ سکه بهار آزادی و افزایش شدیدتر یورو باشیم.