گروه بازار پول- بیمه مرکزی ایران، شرایط عمومی بیمه‌نامه «کیفیت ساختمان» را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد و بر اساس آن به شرکت‌های بیمه اجازه داد که ساختمان‌های مسکونی را در مقابل «خسارت ناشی از عیوب اساسی و پنهان» به مدت ۱۰ سال بیمه کنند. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه به این منظور از خدمات بازرس فنی منتخب خود برای ارزیابی و تصمیم‌گیری ریسک استفاده خواهند کرد و خسارت احتمالی ساختمان تحت پوشش این بیمه‌نامه را به شخص ذی‌نفع خواهند پرداخت. حداقل نرخ بیمه در این مورد یک‌و‌نیم درصد مبلغ بیمه شده برای یک دوره ۱۰ ساله است. دکتر جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران در این زمینه در پانزدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی (ایران/ آسیا/ البرز/ دانا/ معلم/ پارسیان/ کارآفرین/ توسعه/ رازی/ سینا/ ملت/ دی/ سامان/ نوین/پاسارگاد) صادر کرد که متن آن به این شرح است:

در آغاز سال نوآوری و شکوفایی و در اجرای جزء ۳ از بند ب ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر صدور گواهی پایان کار برای ساختمان‌های عمومی و مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی منوط به ارائه بیمه‌نامه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی و پنهان ساختمان)، بیمه مرکزی ایران «شرایط عمومی بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان‌های مسکونی» و «دستورالعمل‌ نحوه بازرسی، نظارت و ارزیابی بازرس فنی منتخب شرکت بیمه بر عملیات طراحی و ساخت و ساز ساختمان» را که حاصل جمع‌بندی کارشناسان شرکت‌های بیمه می‌باشد، تهیه و تدوین نموده است که برای اجرای آزمایشی طی یک دوره پنج‌ساله با شرایط زیر ابلاغ می‌نماید:

۱ - شرکت مجاز می‌باشد در چارچوب قوانین و مقررات بیمه این طرح را به متقاضیان عرضه نماید.

۲ - مدت پوشش بیمه‌نامه ده سال پس از تاریخ شروع اعتبار آن خواهد بود.

۳ - شرکت‌های بیمه مجازند سایر خطرات مربوط از جمله خطر زلزله را به عنوان پوشش‌های اضافی این بیمه‌نامه طبق نرخ و ضوابط مصوب شورای عالی بیمه ارائه نمایند.

۴ - شرکت‌های بیمه موظفند از خدمات بازرس فنی به منظور ارزیابی و تصمیم‌گیری در مورد ریسک طبق دستورالعمل پیوست بیمه‌نامه استفاده کنند.

۵ - اعمال حداقل نرخ بیمه ۵/۱درصد مبلغ بیمه شده برای یک دوره ده ساله براساس ارزیابی بازرس فنی منتخب بیمه‌گر بلامانع است.

۶ - شرکت‌های بیمه موظفند خسارت ناشی از عیوب اساسی و پنهان ساختمان تحت پوشش را بدون نیاز به اثبات تقصیر مسوول حادثه طبق شرایط بیمه‌نامه به ذی‌نفع پرداخت کنند.

۷ - شرکت‌های بیمه موظفند حداکثر دو ماه قبل از اتمام دوره آزمایشی گزارش عملکرد این طرح را به بیمه مرکزی ایران اعلام کنند تا اقدام بعدی صورت گیرد.

اضافه می‌نماید این بیمه در دسته‌بندی بیمه‌های اموال قرار می‌گیرد و بیمه‌گر می‌تواند پس از پرداخت خسارت به مسوول حادثه (در صورت احراز) مراجعه نماید.