بانک‌ها طرح‌های کارآفرینی را در اولویت قرار نمی‌دهند

استاندار خراسان رضوی سیستم سنتی شبکه بانکی را مهم‌ترین علت عدم ترویج فرهنگ کارآفرینی دانست. به گزارش خبرگزاری مهر در مشهد، محمد جواد محمدی زاده ظهر دیروز در اولین جشنواره کارآفرینان استان با انتقاد از عملکرد شبکه بانکی افزود: متاسفانه حمایت‌های علمی و اجرایی در این باره به خوبی صورت نمی‌گیرد و بین کارآفرینان تفاوت قائل می‌شوند.

استاندار خراسان رضوی گفت: سیستم بانکی بین طرح‌های کارآفرین تفاوت قائل نمی‌شوند، در حالی که باید به طرح‌های کارآفرین توجه بیشتری داشته باشند.

وی سیستم سنتی شبکه بانکی را مهمترین علت عدم ترویج فرهنگ کارآفرینی دانست و افزود: در دنیا وثیقه‌های علمی تضمین‌کننده است در حالی که در سیستم بانکی کشور به کارآفرین اعتماد نمی‌شود.

محمدی‌زاده اظهار داشت: باید به دنبال نهادینه کردن وثیقه‌های معنوی و علمی در کشور بود.

وی همچنین با تجلیل از کارآفرینان به قدمت کارآفرینی در تاریخ بشر اشاره کرد و گفت: کارآفرینی از حدود ۵۰ تا ۶۰ سال پیش به شکل امروزی شکل گرفته است.

محمدی‌زاده کارآفرینی را کوشش برای ایجاد یک ارزش دانست و افزود: این هم از طریق فرصت‌ها و مدیریت ریسک و خطرپذیری و متناسب با فرصت‌ها و مهارت‌های مدیریتی شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر استفاده از منابع انسانی، تجهیزات، امکانات و... اظهار داشت: هر عنصری که بتواند ریسک کند و با تاکید بر کارآفرینی فرصتی برای مدیریت منابع ایجاد کند، قدمی در توسعه ملی کشور برداشته است.

وی افزود: ایرانی هوش و توان مدیریتی بالایی دارد و نه تنها بر یک جغرافیای ایران بلکه در بخش مهمی از دنیا مدیریت می‌کند.

محمدی‌زاده با اشاره به فراز و نشیب‌های هسته‌ای در سه دهه انقلاب بیان داشت: از اقدامات مهم دولت،‌ دفاع از حیثیت کشور در حوزه بین‌الملل است.

وی به تجربه سایر کشورها اشاره کرد و افزود: اگر ۵۰ سال پیش در چین ۲۷هزار واحد بزرگ وجود داشته است،‌ امروز شاهد سه میلیون واحد کوچک با تولید اشتغال بالاتر روبه‌رو هستیم.

محمدی‌زاده تصریح کرد: براساس تجارب کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و آمریکا دیگر کارخانه‌های بزرگ کارساز نیست، بلکه نیاز به آدم‌های بزرگی است که در یک چرخه مناسب تولید انبوه انجام دهند.

وی کارآفرینان را افرادی با بهره هوشی بالا عنوان کرد و افزود: خطرپذیری ضرورت خلاقیت و نوآوری است.