پیش‌بینی کاهش نرخ تورم در پایان امسال

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم در سال جاری کاهش خواهد یافت، ارزیابی طرح‌ها، نظارت بر اعتبارات پرداختی و اتخاذ مکانیزم‌هایی برای وصول مطالبات را از جمله محورهای اصلی فعالیت بانک‌ها در سال جاری اعلام کرد. احمد مجتهد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: پیش‌بینی‌های مطالعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که با توجه به سیاست‌های مالی دولت، احتمال کاهش نرخ تورم در پایان سال ۸۷ وجود دارد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تعیین نرخ دقیق تورم با توجه به تحولات چند ماه اخیر قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: تحولات چند ماه اخیر به ویژه در موضوع نقدینگی باعث تغییر روند نرخ تورم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با ادامه روند کنترل نقدینگی، جدی بودن تصمیم دولت بر کنترل مالی فعالیت‌های خود و رعایت انضباط مالی و عدم تصویب مصوبات جدید در مجلس جدید در رابطه با پرداخت‌های بیشتر، نرخ تورم کاهش خواهد یافت.

مجتهد ادامه داد: این نرخ رقمی در حدود ۱۰ تا ۱۲درصد تا حدود حداکثر ۱۷درصد خواهد بود، اما نمی‌توان برآورد دقیقی از آن داشت و این امر بستگی به تصمیمات دولت در بودجه دارد.

محور فعالیت بانک‌ها

وی توسعه بانکداری الکترونیک، استفاده از کارت‌های الکترونیکی برای دریافت و پرداخت و منطقی کردن فعالیت طرح‌ها و ارزیابی دقیق و حساب شده آنها را از جمله محورهای مهم فعالیت بانک‌ها در سال جاری دانست.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها در دو سال گذشته با مشکل وام‌های معوق روبه‌رو بودند، دلیل این امر را عدم نظارت و کنترل دقیق بر روی اعتبارات متقاضیان و رعایت مقررات از سوی بانک‌ها عنوان کرد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی از بانک‌ها انتظار دارد که با توجه به مسوولیت آنها، امسال کنترل بیشتری در رابطه با وام‌های پرداختی داشته باشند و اعتبار افراد را بسنجند.

مجتهد افزود: همچنین بانک مرکزی انتظار دارد که بانک‌ها مکانیزم‌هایی را در رابطه با وصول مطالبات خود داشته باشند که باعث شود بانک‌ها به عنوان بانک منافع سپرده گذاران را حفظ کنند.