مدیرعامل بانک توسعه صادرات از صدور موافقت اصولی برای پرداخت تسهیلات به میزان ۸میلیارد دلار خبر داد و گفت: در پی اتخاذ راهکارهایی برای ارائه تسهیلات بیشتر به فعالیت‌های صادرات و واردات هستیم.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ایران در پی اتخاذ راهکارهایی برای ارائه تسهیلات بیشتر به فعالیت‌های صادرات و واردات است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۱هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کردیم که این رقم در سال ۸۵ حدود ۵هزار و ۵۰۰میلیارد ریال بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به نرخ تسهیلات ۷درصد ارزی این بانک و نرخ‌های ترجیحی برای فعالیت‌های صادراتی، گفت: این نوع تسهیلات به بخش‌های مختلفی نظیر خدمات فنی، مهندسی، صنعت، کشاورزی، کالاهای صنعتی و غیره پرداخت شده است.

وی با اشاره به حجم بالای تقاضا برای پرداخت تسهیلات، افزود: این در حالی است که عوامل محدودکننده‌ای در زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان همچون حد اعتباری مشتریان، منابع بانک و وجود برخی مقررات خاص همچون ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده صادرکننده وجود دارد.

پرویزیان از تصویب و صدور موافقت اصولی برای پرداخت تسهیلات به میزان ۸میلیارد دلار خبر داد و برای پرداخت این میزان تسهیلات در بخش‌های مختلف نظیر محصولات پایین‌دستی بخش نفت، ساخت پالایشگاه، کارخانه سیمان، آهن، محصولات صنعتی و کالاهای سرمایه‌ای اعلام آمادگی کرد.

وی از سرمایه‌گذاری در بخش خودرو در کشورهای سنگال، ونزوئلا، بلاروس، آذربایجان و غیره خبر داد و گفت: این بانک عمده فعالیت‌های خود را در خارج از کشور انجام می‌دهد که این موضوع شامل سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و تسهیل در فعالیت‌های صادراتی و وارداتی می‌شود، به همین منظور نیز برخی پروژه‌ها در بخش‌های مذکور تعریف و برای آنها مدیرانی انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از کاهشی بودن روند مطالبات معوق بانک در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خبرداد و اظهار داشت: بانک در این بخش با دو پرونده سنگین روبه‌رو است که در صورت دریافت آن حجم مطالبات معوق بانک به شدت کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه معمولا مطالبات به نسبت تسهیلات پرداختی بستگی دارد، افزود: حجم تسهیلات این بانک در آینده افزایش خواهد یافت، بنابراین ممکن است روند مطالبات معوق تحت تاثیر آن قرار گیرد.