پیش‌بینی خسارت 150میلیارد تومانی بیمه محصولات کشاورزی در سال‌جاری

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌جاری تا مرز ۱۵۰میلیارد تومان خسارت به محصولات تحت پوشش صندوق بیمه وارد شود.

محمد حسین صفرپورطاهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: خسارت ناشی از عامل خشکسالی به محصولات تحت پوشش صندوق بیمه اعم از محصولات زراعی، باغی، دام سبک و آبزی پروری تا مرز ۱۵۰۰میلیارد ریال برآورد می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تاکید کرد: با توجه به خسارات وارده به محصولات تحت پوشش صندوق بیمه، تخصیص هر چه سریع‌تر بودجه ۲هزار و ۳۰۰میلیارد ریالی این صندوق به منظور پرداخت خسارت‌ها امری ضروری است.

وی بیان کرد: میانگین سالانه میزان خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در مدت ۱۰ سال اخیر بالغ بر۱۰ تا ۱۵هزار میلیارد ریال بوده در حالی‌که در سال زراعی ۸۶-۸۵ این رقم به ۳۱هزار میلیارد ریال افزایش یافت که در نیمه دوم سال گذشته میزان خسارت‌ها به عدد ۳۱هزار و ۷۰۰میلیارد ریال رسیده است.

صفرپور اعلام کرد: برای جبران خسارت‌ها باید بالغ بر ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال غرامت پرداخت شود، ضمن اینکه مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال جهت جبران خسارت بخش دام، طیور و آبزیان باید تامین شود و پیش‌بینی می‌شود معادل ۱۵۰۰هزار میلیارد ریال نیز به جبران خسارت ناشی از خشکسالی در سال‌جاری تخصیص یابد.

به گزارش مهر، در مدت ۵ تا ۶ ماهه پایانی سال گذشته، سهم خسارت‌های ناشی از سرما و یخبندان به میزان ۸۳درصد از کل غرامت پرداختی صندوق افزایش یافته و هم‌اکنون بخشی از غرامت برآورد شده به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده و جبران خسارت‌ها همچنان ادامه دارد.

پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود ۴هزار و۵۰۰میلیارد ریال تا حدود ۵هزار میلیارد ریال بابت جبران خسارت‌های ناشی از سرما، یخبندان، خشکسالی و سایر عوامل خسارت‌زا به محصولات کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه پرداخت شود.