عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد: صندوق‌های املاک و مستغلات برای تجهیز منابع مالی لازم بخش مسکن ایجاد می‌شود و آیین‌نامه آن از سوی سازمان بورس اوراق بهادار تصویب شده است. محمدعلی سهمانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صندوق‌های مذکور به منزله حلقه مفقوده بخش مسکن محسوب می‌شوند و نقدینگی لازم را برای ساخت و ساز مسکن فراهم خواهند کرد.

وی تامین منابع مورد نیاز سازندگان واحدهای مسکونی از سوی این صندوق‌ها را به عنوان مهمترین نقش آنها یاد کرد و افزود: این صندوق‌ها امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نیز خواهند داشت و مانعی برای ورود سرمایه‌های خارجی نیست.

به گفته سهمانی، سرمایه‌گذاران صندوق‌های املاک و مستغلات با این روش سرمایه‌گذاری در امور ساخت‌وساز مشارکت کرده و پس از احداث واحدهای مسکونی و فروش آنها سهامداران در سود ناشی از مشارکت بهره‌مند خواهند شد.

وزارت مسکن و شهرسازی در چارچوب برنامه مسکن مهر که اراضی به اجاره ۹۹ ساله در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرند، واگذاری سالانه زمین به استعداد یک و نیم میلیون واحد مسکونی را در برنامه دارد که تحقق این امر نیاز جدی به منابع مالی دارد.

سهمانی یادآور شد: صندوق‌های املاک و مستغلات با جذب افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به جای حضور مستقیم در بازار مسکن به نیابت از آنها در چارچوبی مشخص به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل این صندوق‌ها برای پروژه‌های خاص صورت می‌گیرد و شروع فعالیت آنها به زودی اعلام خواهد شد.